Jump to content



Photo

Liniute Apa Cf Moto X6


  • This topic is locked This topic is locked
27 replies to this topic

#21 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 28 July 2014 - 01:33 PM

Salut Octavian,

 

N-am comentat până acum despre răcirea motoarelor și modul în care ai încercat să  rezolvi problema pentru că m-am gândit că așa o să apară mai multe idei și astfel că poate mai învățăm cu toții câte ceva.

A apărut însă o afirmație a lui Marius adusă ca argument în cadrul discuției pe care am considerat-o ca fiind o scăpare, dar care acum este repetată, context în care trebuie explicată de către autor: de regula, termostatele care au fost "fierte" nu mai functioneaza si raman pe deschis. Fără supărare pentru că nu încerc să stârnesc mâhnirea cuiva, Marius, fă-ne să înțelegem la ce te referi.

 

Pentru clarificări generale și de detaliu o să descriu funcționarea unui termostat.

Principial un termostat pentru motoare are în componență, pe lângă montura specifică adaptării pe circuitul hidraulic, o supapă, un resort calibrat și un recipient cu piston în care se află un amestec termodilatator care acționează asupra supapei în funcție de temperatura lichidului de răcire.

 

Attached File  termostat.jpg   50.14KB   0 downloads

Un termostat în stare de repaus, scos de pe motor sau cu motorul rece, este ”normal închis”.

Astfel, cu motorul rece lichidul de răcire va circula doar prin blocul motor, condiție în care temperatura acestuia se va ridica rapid spre valoarea de funcționare cu randamentul calculat al motorului. Odată cu creșterea temperaturii motorului, implicit al lichidului de răcire, pistonașul termostatului va acționa supapa spre sensul de deschidere, în acest mod prin radiator va circula lichidul fierbinte care se va răci fie sub circulația naturală a aerului printre celulele acestuia sau forțat cu ajutorul ventilatorului.

Din desenul explicitat se pot identifica părțile componente ale unui termostat astfel că există câteva sfaturi de montaj, de testare și de interpretare a comportării în exploatare.

·         montaj: se va monta întotdeauna cu butelia pistonașului spre blocul motor. În general locașul de montaj este conceput ca să fie prevenită montarea inversă;

·         testarea cea mai banală se face prin încălzirea într-un vas cu apă și se urmărește deschiderea supapei înainte ca apa să fiarbă (indicată ar fi utilizarea unui termometru a cărui indicație să fie citită și comparată cu cea înscrisă pe termostat);

·         interpretarea comportării se poate face după descrierea de mai sus, un termostat ”fiert” la propriu are mai degrabă șanse să rămână pe veci închis din cauză că pierde amestecul dilatator din butelie decât să rămână deschis. El rămâne deschis doar atunci când supapa se înțepenește mecanic pe ghidajul de culisare sau se rupe resortul;

Dacă este greșit scris ceva aici vă rog să comentați pentru că ar fi păcat să rămână așa și să inducem în eroare pe cineva.


  • 0

#22 pitesti

pitesti

    Aventurier fricos

  • Moderatori
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,754 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Nume real:Marius
  • Telefon:0732
  • Marca ATV:CF MOTO 500A
  • Numar ATV:primul

Posted 28 July 2014 - 02:14 PM

Salut Horia si iti multumesc pentru interventie. Est eo incantare sa te avem partener de discutii.

 

Sa revin la termostat. As vrea sa definim termenii inchis si deschis. In acceptiunea mea, deschis inseamna ca permite lichidului de racire sa circule si prin radiator, inchis inseamna ca tine antigelul in motor, pana cand acesta atinge temperatura optima. Din cate stiu eu (o sa incerc sa vin si cu explicatii documentate) un termostat se va bloca definitiv pe deschis in momentul in care temperatura lichidului de racire ajunge la temperatura de fierbere sau temperatura maxima admisa de termostat pentru o buna functionare.

Motivul pentru care se blocheaza pe deschis este tocmai pentru a proteja motorul impotriva "fierberii" lui, astfel incat, pentru un cost mic de inlocuire a termostatului sa nu cauzeze distrugeri majore ale motorului. Adica, sacrificam o piesa mica pentru o cauza mare.

 

Termostatul este o supapă cu acțiune dublă, care deschide și închide circulația lichidului de răcire prin radiator. În poziția închis, când motorul este rece, circulația lichidului se face prin blocul motor și radiatorul de încălzire al habitaclului.

 

3_termostat_motor_componente.jpg

 

Termostatul este o supapă mecanică controlată în funcție de temperatură. În interiorul cilindrului (2) se află o substanță pe bază de ceară. Odată cu creșterea temperaturii lichidului de răcire ceara se topește, își mărește volumul și apasă pe un piston, de care sunt atașate cele două supape (de recirculare și către radiator). Dacă temperatura lichidului scade, ceara se solidifică, volumul se reduce și arcul elicoidal (4) aduce cele două supape în poziția inițială.

 

3_termostat_motor_functionare.jpg

 

Când temperatura lichidului de răcire (motorului) ajunge la 85 °C termostatul începe să se deschidă permițând lichidului de răcire să circule prin radiator. Deschiderea completă a termostatului se realizează la aproximativ 92 °C. În acest caz tot lichidul de răcire trece prin radiator. Poziția termostatului se stabilizează la temperaturi de 85 – 90 °C, unde rămâne parțial deschis, doar o parte a lichidului de răcire fiind trecut prin radiator. În acest mod se asigură menținerea temperaturii motorului în zona optimă de funcționare.

 

3_termostat_corodat_motor.jpg

 

 

Termostatul este parcurs tot timpul de lichidul de răcire al motorului. Datorită acestui fapt, după o funcționare îndelungată combinată cu utilizarea unui lichid de răcire degradat, termostatul se poate coroda și se poate bloca. În funcție de poziția în care s-a blocat termostatul, simptomele motorului sunt diferite:

Defect al termostatului Efect asupra funcționării sistemului de răcire Simptome percepute de conducătorul auto termostat blocat deschis lichidul de răcire va trece tot timpul prin radiator, indiferent de temperatura lichidului de răcire motorul se va încălzi mai greu, consumul de combustibil va crește termostat blocat închis lichidul de răcire nu va trece niciodată prin radiator, indiferent de temperatura lichidului de răcire motorul se va supraîncălzi, martorul de temperatură motor se va aprinde

    În cazul în care termostatul se blochează pe poziția închis, motorul poate suferi defecte majore și ireversibile. Creșterea peste limită a temperaturii poate conduce la topirea unor componente, la reducere capacității de lubrifiere a uleiului și la fierberea lichidului de răcire.

Verificarea stării de funcționare a unui termostat se face relativ simplu. După ce se demontează, termostatul se introduce în apă la temperatura ambiantă (aprox. 25 °C). La acestă temperatură termostatul trebuie să fie complet închis. Apoi se încălzește apa până atinge temperatura de 95 – 98 °C. Termostatul introdus în apa încălzită trebuie să se deschidă complet într-un timp relativ scurt. În caz contrar, termostatul este defect și trebuie înlocuit.

http://www.e-automob...tem-racire.html


Edited by pitesti, 28 July 2014 - 02:38 PM.

  • 0

#23 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 28 July 2014 - 05:35 PM

Salut Marius,

 

Nelămurirea mea și probabil și a altora nu este cea legată de definițiile găsite în articolele scrise de persoane mai mult sau mai puțin avizate publicate în tot felul de reviste ci de ceea ce ne-ai spus cu privire la blocarea pe deschis a termostatelor. Este o noutate și dacă ar fi cum ne spui cred că ar fi un element de protecție pentru motoarele noastre. (în timp am avut ocazia să fierb câteva motoare și în afară de o garnitură de chiulasă arsă la unul dintre ele n-am reușit să blochez vreun termostat pe deschis, din contră, prin încălzirea repetată peste temperatura la care deschidea complet, s-a pierdut amestecul dilatator din cilindrul termostatului și s-a blocat închis).

 

Așa cum am amintit în postarea anterioară și puțin în contradicție cu articolul de pe acea pagină web, temperatura la care sunt setate să deschidă termostatele sunt diferite în funcție de calculul randamentului maxim al fiecărui motor astfel o să descoperi că sunt termostate calculate pentru 63, .... 83, 85, 92 grade Celsius, etc. (ca particularitate îți spun că cel de pe Rotax-ul de 800 este setat la 65, deci foarte departe de descrierile teoretice pomenite în exemplul dat). Termostatele cu temperaturi de deschidere mai mici sunt pentru motoare ca ale noastre cu circuit de răcire atmosferic, iar cele cu temperaturi mai ridicate sunt pentru cele automobile care au circuitele de răcire presurizate.

 

Nu doresc să declanșez o polemică de prost gust sau să supăr pe cineva, tot ce am scris am considerat ca argument pentru ceea ce am afirmat contribuind cu ceea ce cunosc sau cu experiența mea la lămurirea celor legate de defectele apărute pe circuitul de răcire al motoarelor pe care le folosim. Acest lucru nu este deloc de neglijat și pentru care din păcate chiar un apropiat de-al meu a trebuit să renunțe la traseul, făcut din nou singur, de data asta pe Strategica acum o săptămână și a avut ce pierde după cum se vede și în imaginile postate atunci.


  • 0

#24 pitesti

pitesti

    Aventurier fricos

  • Moderatori
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,754 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Nume real:Marius
  • Telefon:0732
  • Marca ATV:CF MOTO 500A
  • Numar ATV:primul

Posted 28 July 2014 - 07:17 PM

Asa este, ai dreptate si ai observat corect. Eu am vorbit de blocarea lor pe deschis, iar tu ai vorbit de blocarea lor pe inchis. In realitate, ambele posibilitati sunt corecte si reale. Se pot bloca atat pe inchis, cat si pe deschis. Atunci cand se blocheaza pe inchis, observam imediat prin simplul fapt ca daunele sunt majore si imediate, asa cum bine ai spus. Ai ars niste garnituri de chiulasa, nu ti-ai putut continua drumul, becul rosu aprins permanent, etc.

In schimb, atunci cand se blocheaza pe deschis, rareori observam si cu atat mai greu luam decizia sa il schimbam deoarece nu ne perturba in niciun fel deplasarea. Vara mai ales. Dar, cand vine iarna, constatam ca parca masina "nu mai baga caldura" si doar atunci incepem sa ne impacientam, iar la service ni se spune sec: termostatul!

 

In engleza (din pacate) avem un scurt documentar: http://www.youtube.c...h?v=PGkSfPbGr3Y

 

Tot in engleza, aflam cum se fabrica un termostat: http://www.youtube.c...h?v=UODUgs0Ko2o

 

Ma bucura acest dialog si sper sa invatam toti din el. snitch.gif

 

PS: termostatul de exemplul anterior, era unul de la Dacia 1310. Temperatura la care se facea referire acolo, era cea de la motorul respectiv. La ATV-uri habar nu aveam la ce temperatura lucreaza motoarele. Acum stiu.


Edited by pitesti, 28 July 2014 - 07:19 PM.
am adaugat PS-ul

  • 0

#25 iusau

iusau

    Super MEMBRU

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,498 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Iuliu Sauca
  • Telefon:Nokia
  • Marca ATV:Can-Am Outlander 1000 XTP
  • Numar ATV:Preferential

Posted 28 July 2014 - 10:49 PM

No, interesanta discutie.

 

Sa dau si eu cu vorba: am patit de multe ori sa imi ramana termostatul pe deschis la masina, la mai multe masini, majoritatea diesel, nu stiu daca conteaza.

In mod cert nici un motor din cele cu problema asta nu a fiert macar 5000 km inainte si termostatul mergea bine.

Corect, efectul era vizibil doar iarna cand motorul nu se incalzea suficient sau se racea la mers usor. Simplu pana aici.

 

Sa trec acuma la intrebarea, similara cu a lui Horia, la care nu s-a raspuns sau nu am inteles eu: Marius, ai zis ca termostatele "fierte" de regula raman pe deschis.

Nu pot sa te contrazic, inteleg explicatiile tale si a lui Horia.

INTREBAREA: De ce crezi ca termostatele "fierte" de regula raman deschise ?

Alta intrebare: Fierte sau nu, ce le face sa ramana deschise ? Doar uzura sau imbacseala ?

 

Daca imi dai un raspuns de genul " din motive de siguranta" m-ai lovit in plin ;)


  • 0

#26 pitesti

pitesti

    Aventurier fricos

  • Moderatori
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,754 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Nume real:Marius
  • Telefon:0732
  • Marca ATV:CF MOTO 500A
  • Numar ATV:primul

Posted 28 July 2014 - 11:23 PM

O explicatie stiintifica sau tehnica nu am. Probabil, experienta pe care am avut-o pana acum, prin a "vedea" mai multe blocate pe deschis decat pe inchis, m-a determinat sa concluzionez (si oricum mie asa mi se pare firesc) ca ar trebui sa se blocheze pe deschis. Dar, cu siguranta nu este obligatoriu.

 

Ca si explicatie personala pentru motivul blocarii pe inchis, in afara de eventuala mizerie pe el, ar fi ca la o supraincalzire, pasta-lichid din interiorul cilindrului pur si simplu sparge cilindrul, iese afara, iar arcul prin forta sa il blocheaza pe inchis.


  • 0

#27 iusau

iusau

    Super MEMBRU

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,498 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Iuliu Sauca
  • Telefon:Nokia
  • Marca ATV:Can-Am Outlander 1000 XTP
  • Numar ATV:Preferential

Posted 28 July 2014 - 11:39 PM

Pai si ale mele tot pe deschis s-au blocat, dar nu a fiert nici unul macar 5000 km inainte si mergeau "ceas", ca tot se discuta in paralel de ceas.

Deci concluzia ca e o smecherie care le face sa ramana deschise, nefierte in cazul meu, as putea sa o trag, dar m-as bucura de o explicatie logica.

 

Tine oare de materialul din care e facut arcul ce inchide ? O fi mai moale decat celalalt si se duce primul ? Nu stiu, scriu ce imi trece prin cap ...

Tine doar de uzura sau mizerie ? Multe pe care le-am dat jos aratau ca noi dar blocate pe deschis.

 

Horia ?

Cineva ?


  • 0

#28 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 29 July 2014 - 09:37 AM

Salut Iuliu și celor interesați de subiect,

 

Ca de obicei am încercat să mă informez pentru a nu oferii răspunsuri doar dintr-o singură sursă și ... din păcate nu există nici o șmecherie ca să rămână blocat deschis având o comportare ”inteligentă” și răspunsul ar fi mai degrabă o calitate îndoielnică a piesei respective. 

 

 Ce să vă mai spun ?

Din experiența evenimentelor de gen și întrebând persoane care se ocupă cu astfel de lucruri eu am conturat o concluzie pe care v-o comunic și vouă.

 

Concluzia are logică și prin prisma construcției și a modului de funcționare: un termostat în repaus sau aflat la o temperatură sub pragul de declanșare a deschiderii este ”închis” prin forța resortului, în cazul în care se află în poziția ”deschis” atunci când temperatura este sub acest prag înseamnă că resortul este împiedicat (blocat) să exercite forța necesară închiderii sau este incapabil să o facă (el sau suportul acestuia este rupt ori deformat).

Ca detaliu pentru prima situație și este cazul în care pistonașul nu mai revine în poziția inițială din cauza blocării prin  pierderea proprietăților amestecului dilatator (piese contrafăcute) aflat în butelia aferentă astfel deschiderea devenită permanentă are 1-2 mm, suficient ca termostatul să nu-și mai facă treaba.

 

Eu n-am întâlnit, și nici cei pe care i-am întrebat, situație în care un termostat să rămână deschis fără a prezenta aceste defecte mecanice evidente chiar și unui ochi mai puțin experimentat, sau să existe un așa zis ”mod de avarie inteligent” sau ”de regulă” prin care să rămână deschis, în schimb mi s-a confirmat frecvența ridicată a defectului tipic de pierdere a amestecului dilatator cu urmările cunoscute, blocarea ”închis”.


  • 2




Vanzari ATV ATV Linhai ATV CF Moto