Salut Octavian,
N-am comentat până acum despre răcirea motoarelor și modul în care ai încercat să rezolvi problema pentru că m-am gândit că așa o să apară mai multe idei și astfel că poate mai învățăm cu toții câte ceva.
A apărut însă o afirmație a lui Marius adusă ca argument în cadrul discuției pe care am considerat-o ca fiind o scăpare, dar care acum este repetată, context în care trebuie explicată de către autor: de regula, termostatele care au fost "fierte" nu mai functioneaza si raman pe deschis. Fără supărare pentru că nu încerc să stârnesc mâhnirea cuiva, Marius, fă-ne să înțelegem la ce te referi.
Pentru clarificări generale și de detaliu o să descriu funcționarea unui termostat.
Principial un termostat pentru motoare are în componență, pe lângă montura specifică adaptării pe circuitul hidraulic, o supapă, un resort calibrat și un recipient cu piston în care se află un amestec termodilatator care acționează asupra supapei în funcție de temperatura lichidului de răcire.
termostat.jpg 50.14KB 0 downloads
Un termostat în stare de repaus, scos de pe motor sau cu motorul rece, este ”normal închis”.
Astfel, cu motorul rece lichidul de răcire va circula doar prin blocul motor, condiție în care temperatura acestuia se va ridica rapid spre valoarea de funcționare cu randamentul calculat al motorului. Odată cu creșterea temperaturii motorului, implicit al lichidului de răcire, pistonașul termostatului va acționa supapa spre sensul de deschidere, în acest mod prin radiator va circula lichidul fierbinte care se va răci fie sub circulația naturală a aerului printre celulele acestuia sau forțat cu ajutorul ventilatorului.
Din desenul explicitat se pot identifica părțile componente ale unui termostat astfel că există câteva sfaturi de montaj, de testare și de interpretare a comportării în exploatare.
· montaj: se va monta întotdeauna cu butelia pistonașului spre blocul motor. În general locașul de montaj este conceput ca să fie prevenită montarea inversă;
· testarea cea mai banală se face prin încălzirea într-un vas cu apă și se urmărește deschiderea supapei înainte ca apa să fiarbă (indicată ar fi utilizarea unui termometru a cărui indicație să fie citită și comparată cu cea înscrisă pe termostat);
· interpretarea comportării se poate face după descrierea de mai sus, un termostat ”fiert” la propriu are mai degrabă șanse să rămână pe veci închis din cauză că pierde amestecul dilatator din butelie decât să rămână deschis. El rămâne deschis doar atunci când supapa se înțepenește mecanic pe ghidajul de culisare sau se rupe resortul;
Dacă este greșit scris ceva aici vă rog să comentați pentru că ar fi păcat să rămână așa și să inducem în eroare pe cineva.