Jump to content



Photo

Reparatie Releu Incarcare (Rectificator Tensiune) Cf Moto

regulator tensiune releu incarcare

  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 07 October 2014 - 05:29 PM

Din pacate, de curand la Cf-ul din dotare a picat relul de incarcare.

Dupa ce am vazut pretul unuia nou (70 euro) m-am hotarat sa-mi incerc norocul si sa repar releul original. Am mai gasit pe net si la preturi mai mici regulatoare  aftermarket (150 ron) insa grosimea firelor acestora m-a facut sa ma razgandesc.

 

Principiul de functionare al acestor regulatoare este unul destul de simplu. In primul rand tesiunea alternativa debitata de magnetou este redresata prin 6 diode. Apoi mai are  un montaj care actioneaza prin descarcarea catre masa prin 3 tiristoare a tensiunii cand aceasta se apropie de tensiunea setata (14,4 in cazul meu).

 

Pe scurt, descarca varfurile de tensiune la masa.

Concluzie : LA atv nu se face economie prin stigerea farurilor. smile.png

 

Operatia de reparatie a evoluat in felul urmator:

 

Decoperatrea straturilor de rasini. Eu am gasit 2 straturi. Unul pana la fire care s-a desfacut destul de usor prin incalzirea cu un generator de are cald setat la 330 grade. La temperatura asta primul strat se inmoaie ca un cauciuc si se indeparteaza cu o surubelnita mica dreapta.

 

Aici am descoperit ca firul negru ERA LASAT LIBER IN RASINA , NECONECTAT

 

Mai departe este un alt strat de rasina mult mai dur si mult mai greu de indepartat. Aici am ridicat tempratura aerului suflat la 440 grade. Dar cu rabdare de chinez batran am reusit si inlaturarea celui de-al doilea strat.

 

Dupa scoaterea la lumina a cablajului am descoperit minunea:

6 diode SMD de 10 Amperi

3 tiristoare de 6 Amperi  TSE153 (BT153)

6 rezistente 1/4 watt SMD:   3 buc de 1Kohm

                                            1 buc de 100ohm

                                            1 buc 3.6 Kohm

                                            1 buc 2.7 Kohm

1 tranzistor SMD  tip  NPN

1 dioda zenner SMD de 13 Volti

1 dioda smd

1 condensator electrolitic de 2.2 microfarazi si 50 Volti

 

 

Dupa compilarea schemei ellectrice am inlocuit piesele din montaj cu:

 

6 diode mici de alternator de Dacie de 25 Amperi (pret 3 ron/buc)

3 tiristori de 25 Amperi 2N6509G (pret 4 ron /buc)

1 tranzistor SMD NPN chior de 100 mA (pret 50 bani)

1 dioda zenner de 13 V SMD (pret 50 bani)

....

Restul pieselor cate 50 bani fiecare

 

Pret total reparatie cca 35 RON

 

 Am refolosit cablajul original, cu toate ca estetic arata rau insa functional este perfect, pentru ca acesta esra avea partea inverioara de aluminiu si disperseaza foarte bine caldura catre radiator.

Am remontat si testat totul. In plus am conectat si firul negru.

 

Acest fir alimenteaza circuitul de limitare a tensiunii. In locul lui era tras un sunt direct in montaj. Probabil l-au facut asa din motive de siguranta, ca nu cumva circuitul sa nu ramana alimentat si sa nu se poata limita tensiunea.

Asa cum este de fabrica, cu sunt, este mai sigur, insa are un dezavantaj. Circuitul ramane permanent alimentat, si cand motorul este oprit, si va consuma permanent din baterie.

Consumul masurat de mine este de 13 mA/ora (0,15 w).Este un consum foarte mic, insa daca ATV-ul stationeaza mai mult acesta va consuma bateria.  Cum bateria are cca 216W dupa un calcul teoretic aceasta va fi descarcata in cca 60 zile.

 

Din acest motiv eu am conectat firul negru la alimentarea circuitului.

Firul negru vin de dupa intrerupatorul de contact, si circuitul va fi alimentat doar cu contactul pus. (asa cum se vede si in schema originala).

 

Am uitat sa mentionez firele :

Mufa cu trei pini cu fire Albe in cazul meu (galben in schema) . Cele 3 fire vin de la statorul magnetoului

Mufa cu 4  locuri si 3 pini ocupati:

Rosu --- iesirea de tensiune, merge la baterie +

Verde --- GND, masa -

Negru --- Aduce tensiune de la contact pentru alimentarea rectificatorului de tensiune (daca este conectat)

 

Atasat este schema si poze din timpul reparatiei.

Attached Files


Edited by pitesti, 08 October 2014 - 10:31 AM.
o corectie de calcul

  • 3

#2 cvalro

cvalro

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 606 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Cojocaru Valentin
  • Telefon:0740161513
  • Marca ATV:CF Moto X8
  • Numar ATV:BC 15 KKK

Posted 07 October 2014 - 07:37 PM

Salut

Ceea ce ai realizat tu presupune pe linga pasiune si o gramada de cunostinte. Din partea mea ai un "like".

Acu citeva considerente care pot fi si idei practice pentru viitor.

Pozitia releului de incarcare la CF Moto este una destul de idioata pentru ca este tot timpul udat si minjit.  Acum nu stiu daca la tine cauza defectiunii a fost umezeala, dar...

De mult timp aveam in cap ideea de a aplica deasupra pozitiei de montare o bucata de tabla care sa protejeze cumva releul de a mai fi "stropit" in mod direct.

Poate ca in cazul tau daca tot ai umblat in el ar fi bine daca i-ai schimba locatia undeva in spate sub grila portbagajului. Asta presupune lungirea firelor si nu as putea sa precizez daca afecteaza cumva functionarea lui.

Sunt doar idei


  • 0

#3 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 07 October 2014 - 08:10 PM

Multumesc!

Da am sa-l mut. Unde, inca nu m-am gandit dar am sa revin cu poze.

Cauza nu a fost umezeala, s-a defectat pur si simplu.

Cred ca sunt un pic subdimensionati tiristorii (6 amperi), acum am pus de 25 A. Nu poate fi data vina pe consumatori, pentru ca diodele redresoare erau bune, tiristorii de limitare erau in scurt.

 

Lungirea firelor cu 10-20 cm nu afecteaza functionarea.


Edited by samy., 07 October 2014 - 08:11 PM.

  • 0

#4 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 07 October 2014 - 09:31 PM

Scuze, uitasem schema electrica :)

Attached Files


  • 0

#5 Horia14

Horia14

    ATV-ist veteran

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,295 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 88 XAT

Posted 08 October 2014 - 08:04 AM

Salut,

 

Îmi permit să dau și eu un sfat în legătură cu schimbarea locului de amplasare al releului regulator.

Eu susțin punctul de vedere al constructorului.

Argumentele ar fi:

  • orice ”ascundere” într-un loc mai puțin expus deci mai puțin ventilat îi afectează răcirea;
  • corpul acestuia este capsulat, deci umezeala nu-l afectează nefavorabil decât atunci când rășinile protectoare sunt fisurate (original 2 straturi);
  • singura vulnerabilitate în ceea ce privește umezeala și mizeria este la nivelul mufei, aceasta trebuie să se afle într-o poziție mai ferită;
  • o problemă care poate să apară în schimb este oxidarea soclului siguranței de 20A (în cazul CF500 sau 30A în cazul X6,X8), personal am înlocuit acel soclu și am pus siguranța într-unul capsulat și aflat acum sub carena centrală unde se află și TE și nu sub aripă. Motivul înlocuirii acelui soclu cu unul mult mai performant a fost și montarea unor lămpi suplimentare care împreună consumă 9A.

În rest, mă bucur că ai reușit să rezolvi într-un mod elegant/sigur/ieftin defectul cu o eficiență de peste 800% ! (70 euro/34 lei) și mă pot mândri că am un asemena coleg pe Forum chiar dacă dealerii de piese nu sunt prea fericiți.


  • 2

#6 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 08 October 2014 - 09:46 AM

Orice sfat si opinie sunt bine venite.

Sigur ca trebuie luata in calcul si ventilatia. Pentru moment am sa-l pun in acelasi loc, apoi caut alternative.

Din ce am observat radiatorul este destul de mare si permite disiparea termica foarte bine. Dupa ce am lipit cablajul pe radiator nu am mai avut nici o sansa sa topesc fludorul cu o statie de lipit Pro WSD 81 de 80W. Caldura era absorbita instantaneu si radiatorul abia s-a incalzit.


  • 1

#7 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 26 April 2017 - 11:31 AM

bine V-am gasit!

la moto, m-am pricipsit cu un astfel de regulator si m-am scapat de 300lei...si mi-am zis: astia trebuie recuperati dublu!

ce-am cumparat e categoric made in china venit prin Suedia-Portugalia-Doisland! deci e mai de calitate...asa se lauda "vanzatorul"

deci da!

detin cunostinte despre electronica si doresc a ma ambitiona sa refac un astfel regulator cu piese de calitate si sa mai fac si pe altii fericiti si feriti de lasat "feare-n" drum ca tractarea costa...

pot sa refac inclusiv cablajul, detin tehnologia...zic eu mai de calitate...

ideea este ca, sunt la stadiul de documentare si nu as vrea sa starnesc polemici sau alte fasaieli,

Va solicit ajutorul!

studiind schema, pana acum am inteles ca partea de reglare tensiune, reduce tensiunea prin grupul de tiristoare catre masa...

lucru care face ca statorul sa fie tot timpul "in sarcina", chiar daca nu avem consumatori...de ce?

prima intrebare ca sunt ceva detalii ce-mi scapa: cum se poate imbunatati jucaria sa nu mai fie statorul solicitat? ce fenomene pot s-apara cu statorul lasat mai lejer ca si sarcina? caci din partea de redresare, ajunge tensiunea la valori mari( si in cc si in ca), la turatii mari, dupa mintea mea sare de 200V mai mult nu ca se satureaza miezul...

sau sa pastrez logica celor din schemele postate de sami si celalti ale caror scheme am vazut...


  • 0

#8 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 26 April 2017 - 12:22 PM

Salut!  La cf-ul anterior detinut, model 2007, mentinerea constanta a tensiunii se facea prin rectificare, exact cum ai spus, prin punere la masa. La modelul actual (2015) au imbunatatit si mentinerea constantanta a tensiunii se face printr-ul tranzistor mosfet, astfel nu mai este solicitat statorul prin incarcare continua.

De accea la motocicletele si ATV-urile vechi cu rectificator era indicat sa se circule cu farurile aprinse, pentru a reduce solicitarea rectificatorului.


  • 0

#9 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 26 April 2017 - 12:24 PM

treaba e ca acel surpuls de energie(si chiar multa), e dus la masa...asta-nseamna caldurica inutila, sarcina pe motor=consum de benzina...

le: sap pe net dupa scheme bune...


Edited by marian_ariciuc, 26 April 2017 - 12:24 PM.

  • 0

#10 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 26 April 2017 - 12:55 PM

La modelele pana in 2012 da asa este, la cele dupa aceasta data s-a trecut la mosfet-uri, care nu mai descarca catre masa, ci doar regleaza tensiunea(tip zenner).


Edited by samy., 26 April 2017 - 12:56 PM.

  • 0

#11 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 26 April 2017 - 01:20 PM

vreo schema?

tot sap si sap si peste asa ceva nu dau...


  • 0

#12 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 26 April 2017 - 02:27 PM

Nu ai sapat bine smile.png)

 

Uite aici o schema,

https://i.stack.imgur.com/skwMf.gif

 

Aici ai tipuri:

http://www.shindenge...lectro/reg.html

 

Modelul short regulator era pe primul model pana in 2012


Edited by samy., 26 April 2017 - 02:32 PM.

  • 0

#13 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 26 April 2017 - 02:58 PM

http://www.homemade-...-regulator.html


  • 0

#14 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 27 April 2017 - 06:33 AM

asta e una dintre cele vizate, pare cat de cat in regula insa dupa mintea mea are ceva scapari la turatii si trebuie completata cu un filtru...


la asta va face poc acel TIP147 la prima pornire si va trece o frumoasa tensiune periculoasa direct in instalatia moto...


  • 0

#15 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 27 April 2017 - 06:58 AM

"la turatii mari, dupa mintea mea sare de 200V mai mult nu ca se satureaza miezul..."

Aceasta ipoteza e gresita.In practica,  masurat cu voltmetrul, infasurarea nu poate genera mai mult de 40-50V cu bornele in aer. asta la turatii mari. Eu acnd am masurat ajungea la 30 v.

Masoara la tine sa te convingi. Asa ca nu vad de ce at ceda tranzistorul, insa schemele cu typ sunt cu suntare(rectifictoare) asa ca nu merita.

La prima schema nu vad rolul unui filtru, poate doar daca vrei sa pui sistem multimedia pe ATV. Acumultatorii se incarca mult mai bine in pulsatii, iar la randul lor acestia se vor comporta ca un filtru.


  • 1

#16 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 27 April 2017 - 07:15 AM

man, in alternativul d-acolo, nu avem noi instrumente performante ca deh, china+buzunar mic = love, dar revenind: la bornele statorului tensiunea variaza cu frecventa si apar varfuri de tensiune pe care nu le putem masura cu ce avem noi...

Attached File  Schema MOSFET.jpg   29.99KB   2 downloads si aceasta schema sunteaza la masa...acel controler comanda conductia acelor mosfeturi si conduce catre masa(SI prin dioda de aceasta data), deci = love...

totusi am o tendinta sa cred ca aceasta idee de reglare prin suntare a statorului are un alt avantaj: supratensiunile aparute sunt "remediate din pripa" smile.png dar poate gresesc...

 

nu punem multimedia pe atv/moto, dar avem cdi-uri si mai du si alea kix cateodata din cauza supratensiunilor...nu e chiar superb sa ramai cu "feara-n" drum...


  • 0

#17 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 27 April 2017 - 07:32 AM

LE: ma repet, ideea ce-mi trece prin minte momentan e sa modific partea de reglare tensiune

ce mi se pare acolo suspect, e faptul ca se transmite la masa  muuulta energie...oare de ce au ales varianta asta? ce ne scapa...


Edited by marian_ariciuc, 27 April 2017 - 07:32 AM.

  • 0

#18 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 27 April 2017 - 10:14 AM

Am masurat cu un amarat de multimetru MM71 (facut pe la nemti), asta era la indemana si in fisa spune ca merge pana la 1000 Hz, nu am stat sa pun osciloscopul, dar poti demonsta contrariul daca vrei.
In fine nu este e scopul discutiei.
Realizeaza ceva, fa teste si pune aici sa vedem si noi.
Apoi vedem ce si cat sunteaza la masa FH012.
 
De curiozitate am sa pun ampermetrul pe cele trei faze. In gol si in sarcina.
  • 1

#19 samy.

samy.

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • Gender:Male
  • Location:Pitesti
  • Interests:Freedom Powersports
  • Nume real:Samy
  • Telefon:Galaxy S
  • Marca ATV:CF 500 2-A
  • Numar ATV:XYZ

Posted 29 May 2017 - 08:24 AM

LE: ma repet, ideea ce-mi trece prin minte momentan e sa modific partea de reglare tensiune

ce mi se pare acolo suspect, e faptul ca se transmite la masa  muuulta energie...oare de ce au ales varianta asta? ce ne scapa...

Ai reusit sa faci ceva? Impartaseste-ne si noua.


  • 0

#20 marian_ariciuc

marian_ariciuc

    Incepator

  • Members
  • Pip
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Marian ARICIUC
  • Telefon:nokia 3310
  • Marca ATV:Honda

Posted 19 June 2017 - 10:43 AM

din pacate nu, am ramas la stadiul de simulari si intrebari fara raspuns sau cu raspuns avioane...ma depaseste si cred ca abandonez ideea.


  • 0




Vanzari ATV ATV Linhai ATV CF Moto