Va salut stimati colegi!
Am sa va vorbesc in acest topic despre metode de verificare si remediere a sistemului electric la Linhai.
Mi se parea slaba capacitatea de incarcare a acumulatorului si am trecut la teste.
Cu atv-ul pornit, turat, fara consumatori aveam 13.9 v in baterie insa cand porneam farurile scadea la 12.5 ceea ce imi arata ca deja lua din baterie.
Sub aripa stanga fata este releul de incarcare. Are 3 fire galbele prin care primeste curent alternativ, il transforma in curent continu care iese printr-un fir rosu si unul negru.
Un test rapid mi-a aratat aceeasi valoare de 13.9 pe iesiri insa la intrari aveam semnal doar pe o faza.
Am luat bancheta si carena stanga unde langa cadru se gaseste mufa cu trei fire galbene ce vine de la magnetou.
Am decuplat mufa, am pornit motorul, am pus aparatul de masura pe ACV iar cand am atins firele cu pinii aparatului, surpriza: din trei faze de curent alternativ aveam semnal doar pe una (20-24v).
Valorile normale intalnite trebuie sa fie cuprinse intre 20 si 70 V in functie de turatia motorului.
Ca sa elimin din schema intreruperea unui fir pe traseu, am luat si carena dreapta si am intepat firele cu un ac chiar la iesirea din carcasa magnetoului, insa valorile au fost aceleasi.
Atunci mi-am dat seama ca magnetoul are probleme.
Am inceput demontarea acelui "egr, epurator de gaze" sau cum sa il numesc cu toate furtunasele lui ca apoi sa am acces la toate suruburile carcasei.
Deoarece acest magnetou isi face racirea pe uleiul din motor, am demontat blindajul, i-am dat drumul uleiului apoi am inceput sa desfac pe suruburi.
S-au desfacut toate suruburile (cu cap de 8) si apoi cu o surubelnita am inceput sa indepartez carcasa.
Am luat-o jos si a urmat o curatire riguroasa a marginilor carcasei dar si a celei cu care a fost imbinata.
De pe carcasa am demontat statorul prins cu 3 suruburi cu ajutorul unei chei hexagonale si inca 2 suruburi care tineau un senzor tot pe firele statorului.
S-a observat inca de la demontare ca un fir era carbonizat total, unul abia se mai tinea iar al treilea era bun, de unde reies si valorile obtinute anterior.
Un stator nou costa 360 ron si am decis sa il dau la un atelier sa il rebobineze.
Zis si facut!
S-a rebobinat statorul (100 ron), am cumparat o garnitura ce vine pe carcasa si un silicon rezistent la ulei si temperaturi ce l-am aplicat pe ambele parti ale garniturii ce nu au depasit 20 ron.
S-a montat tot la loc, am pus uleiul si i-am dat cheie.
Ca sa nu va obosesc cu multiple valori va spun doar trei:
- relanti, fara consumatori 13.8 v;
- relanti cu faza lunga, far led 20w si ventilatoare de pe radiator: 13.3;
- turat, cu pozitie fata si spate + iluminare bord 14.3 v-14.4.
Eu sunt acum cat se poate de multumit cu un sistem electric in perfecta stare.
A existat si o schimbare vizuala, culoarea luminii din faruri: galbena inainte, alba si clara acum iar ventilatoarele de pe radiator cand pornesc stau pornite in reprize mai scurte decat inainte.
Sper ca nu v-am plictisit insa poate se mai bat de aceste probleme si alti colegi si decat sa schimbe fara rost relee de incarcare mai bine sa verifice cap coada sistemul electric apoi sa treaca la fapte.
Numa' bine!
Am atasat si cateva poze cu explicatii.
PS: multumesc colegilor pentru efortul depus in a ma ajuta cu informatii suplimentare