Iti trebuie mult exercitiu, eu am facut scoala de soferi pt asta sa iau E-ul. Instructorul spunea ca sunt multi soferi vechi care zic ca e usor dar cand trec pe masina cu remorca nu prea le ies socotelile. Asa a patit si babacu meu, ne-am apucat amandoi de scoala ca avem rulota, dar de el nu s-a lipit si a renuntat desi are carnet de peste 30 de ani. Ca sa mergi cu spatele cu remorca trebuie sa intelegi catve chestii:
1. Remorca vireaza invers ca masina, daca masina atat cu spatele cat si cu fata vireza unde invarti volanul, la remorca cu spatele e invers. Cel mai usor e de mers in linie dreapta uitandu-te in oglizi si dand permanent din volan cu miscari mici, remorca face dreapta- ii dai si tu dreapta putin dupa care revii la drept, face stanga-la fel.
2. Exista o latenta cand se schimba directia dreapta-stanga si aici multi se panicheaza ca desi schimba din volan directia, nu apare imediat schimbarea de directie si la remorca si de aici incepe balbaiala si nu stiu sigur in ce directie sa invarta volanul. Explicatia e ca masina trebuie sa-si schimbe ea directia prima data, dupa care sa impinga din lateral protapul remorcii, adica sa schimbe si directia de mers a remorcii si asta dureaza nitel.
3. In timpul manevrei, volanul trebuie invartit cu viteza maxima, cam de 3 ori mai rapid decat ai merge cu masina, e uitla aici o nuca pe volan sau niste maini puternice si evident servo-directia
4. Distanta necesara unei manevre cu remorca e muuuult mai mare decat cu masina, sunt interesante manevrele de intoarcere in 3 miscari si desigur de parcare laterala, dupa ce le faci bine poti spune ca stii sa mergi cu remorca Desi nu se recomanda (nu stiu daca sunt si interzise cumva) am facut o parcare laterala candva cu rulota in conditiile in care masina + rulota mea formeaza un atelaj de 15 m, evident mi-ai trebuit vreo 40 sa pot parca cu spatele.
5. Cand nu ai dat din volan cat si cand trebuie, e bine sa te opresti pentru ca de la un anumit punct, nu mai ai cum redresa remoca care se va pune transversal fata de masina. Daca mai dai cu spatele in conditiile astea, cel mai probabil vei izbi remorca cu aripa sau cu tripla masinii sau protatpul cu spoilerul.
6. Nu trebuie sa spere pe nimeni ca nu reuseste manevra din prima, dupa 40-50 de incercari se prinde ceva intr-o zi de teste si ajungi sa conduci bine cu spatele, iar a doua zi esti tamaie si nu-ti iese nimic nci o manevra, asta e regula si la scoala de soferi. Repeti de 10 ori experienta asta si dintr-o data ai sa vezi ca ti-ai format reflexul si nu se mai uita, esti as la manevrat remorca scolii de soferi. Iei carnetul si categoria iar cand te bagi pe remorca ta care e putin diferita de cea a scolii o iei de la capat ca esti banana si dai cu remorca in toate gardurile. Cand treci la rulota treaba se complica si mai tare.
La mine a fost invers, avand doar B-ul am inceput sa merg cu rulota de 7 m fara sa stiu nici teoria nici practica si pana am invatat ceva, am impins la mana rulota de 1,5 tone de mi-au iesit ochii. Robert, vad ca ai avut de condus cea mai mica remorca posibila pt un atv, cu cat remorca se lungeste cu atat e mai grea treaba. Toata chestia e sa ai rabdare si remorca tare
Edited by danutlupu, 08 February 2015 - 12:00 AM.