Continui sa documentez intretinerea facuta la atv cu ce am mai facut recent, adica am desfacut variatoarele, am verificat cureaua, am spalat fuliile, am spalat si uns la loc rulmentii din sistemul unisens.
Pe rand:
1. Cureaua.
Desi se poate da capacul variatoarelor jos si fara a da jos scarita - am probat atat pe modelul scurt cat si pe cel lung - de data asta am dat jos scarita.
Cureaua in sine e una slabuta - un Dayco fara mari pretentii dar care se tine bine, nu aluneca, nu e parlita si mai are inca viata in ea. Deci totul bun, cu posibilitatea de a imbunatati situatia cu o curea mai rasarita pe viitor.
20180203_122034.jpg 128.72KB 4 downloads 20180203_122640.jpg 164.15KB 3 downloads 20180203_131817.jpg 130.4KB 2 downloads 20180203_131830.jpg 84.29KB 2 downloads 20180203_135815.jpg 80.93KB 4 downloads 20180203_221900.jpg 68.68KB 3 downloads
2. Variatoarele.
Printre cele mai importante piese din sistemul ce permite strunirea unui miar sunt variatoarele.
Am verificat integritatea fuliilor, eventuale urme de uzura si culisarea variatoarelor.
Totul arata bine, lucreaza bine si nu exista jocuri sau uzura.
Totusi am spalat fuliile cu apa calda si sapun, frecandu-le cu un burete de sarma. Operatia nu e cu scopul cosmetizarii ci cu scopul de a indeparta depunerile provenite din urma uzurii curelei. Apa rezultata a fost neagra, si cu ceva pilitura fina de aluminiu de pe fulii. Eu zic ca merita spalate fuliile la o servisare mai generala in zona.
20180203_185909.jpg 65.69KB 3 downloads 20180203_220417.jpg 79.72KB 3 downloads
3. Sistemul unisens si cei doi rulmenti.
Daca operatiile de mai sus le-am facut prin conjunctura, sistemul unisens a fost tinta mea de la inceput.
Asta e un ansamblu care cere intretinere si anume trebuie unsi sau schimbati rulmentii.
In cazul meu, rulmentii nu aveau uzura si inca aveau ceva vaselina in ei, dar pentru ca e mai usor sa intretii decat sa repari, am spalat frumos si cu rabdare rulmentii in benzina, i-am lasat sa se usuce si i-am umplut la loc cu vaselina.
Desi initial credeam ca am gresit bagand o vaselina mai vascoasa, totul s-a dovedit castigator.
20180203_191546.jpg 70.73KB 5 downloads 20180203_191955.jpg 71.96KB 5 downloads
Chiar daca atunci cand m-am apucat sa fac partea asta de intretinere nu aveam ca scop remedierea vreunei probleme, dupa toata treaba am constatat doua diferente notabile:
- sunetul scos de variatoare la ralanti in P sau N este considerabil mai mic.
Deoarece in acel moment tot sistemul este in miscare, sunetul redus cred ca se datoreaza spalatului fuliilor.
Cei cu CanAm cred ca stiti despre ce sunet vorbesc - e acel wuwuwuwu cand stai pe loc in P sau N cu motorul la ralanti.
Dupa cele de mai sus, sunetul s-a redus mult in cazul meu. Inainte il auzeam clar de fiecare data, iar acum uneori e asa slab incat nu-l aud aproape deloc.
- cuplarea vitezelor este mai fina.
Atunci cand treci din N in una din viteze, pe modelul asta de CVT fara ambreiaj umed, intotdeauna va exista un "clank".
Asta se datoreaza faptului ca variatorul fata se roteste mereu.
In N, se rotesc ambele variatoare cu tot cu curea, sistemul fiind decuplat de la cutie.
In momentul cand introduci in viteza, cutia se cupleaza si blocheaza rotatia variatorului spate si implicit a curelei.
Sistemul unisens este cel care preia sarcina de a permite curelei sa stea fixa chiar daca variatorul fata continua sa se roteasca fiind "legat" de motor.
Se pare ca cu acea vaselina noua si vascoasa, rulmentii lucreaza mai usor si preiau socul respectiv mai bine, sau mai bine zis socul este mai mic.
Pentru mine cele doua imbunatatiri aparute dupa o intretinere fara ca ceva sa fi fost defect, dovedeste cat de mult conteaza sa intretii chiar daca totul merge perfect.
Edited by iusau, 25 February 2018 - 10:42 PM.