Parafrazând o celebră replică ce reușește să amprenteze, nu neapărat peiorativ locul din care vă scriu (adică de pe scaun), o să încerc să creionez într-un fel, o descriere care să vă satisfacă anumite curiozități legate de făcătura asta galbenă.
Cu siguranță că povestea achiziției este mai palpitantă decât o redarea după manual al unui Can-Am de 1000 XTP: motor Rotax, suspensie FOX cu compensatoare, ceasuri ca-n turnul sașilor, etc. etc.
Achiziția unui ATV ce poartă pe nas emblema BRP a început cu ceva vreme în urmă, a început cu tatonări și construcția profilului care trebuia să conțină elementele a ceea ce-mi doream. Cu toate astea, zicala cu unde dai și unde crapă s-a potrivit și aici.
Șablonu arăta cam așa:
- model lung;
- un motor cu peste 50 de cai, 60 și mai bine;
- un cuplu bun, dar care să nu devoreze curele, nu este prea comod să schimbi o curea pe traseu, în ploaie cu toate că nu durează neapărat mult timp;
- servodirecție;
- suspensie reglabilă, compensatoare;
- blocarea dif. față visco-lok;
De aici se prefigura destul de bine un 650 XTP MAX, pe care-l consideram suficient de puternic, dar în același timp mai puțin agresiv cu mine și cureaua din variator.
Am căutat și am așteptat să apară pe piață 650 la mâna a doua, dar găseam disponibil modelul doar pe afară și slab dotat sau cu mulți km. O ocazie s-a ivit la un moment dat cu un XTP adus în România din Austria, dar a dispărut imediat.
A mai fost lichidarea de stoc pentru modelul 2016 promovată pentru toată Europa, dar după multe discuții și sfaturi ascultate, ezitări, tatonări, așteptări până se încheie prezentarea modelelor 2017 de la Râșnov și alte pierderi de vreme, ATV-ul rezervat s-a pierdut.
Între timp mențineam contactul cu piața la mâna a doua din România, ajungând să-l văd inclusiv pe cel de 800, cu numere de PH, din Lancrăm (lângă Sebeș), declarat din 2012 însă el este din 2011 ... și alte făcături.
Bineînțeles că am avut în vedere și chestii care se potriveau mult mai bine standardului de calitate sub care nu doream să cobor, doar că de acum modelele disponibile în România erau toate, dar toate de 1000: un LTD în Săcele, două LTD în Brașov, un XTP în Sovata, două XTP în Oradea și probabil că enumerarea poate continua cu cele pe care nu le descoperisem.
Dintre toate l-am ales pe cel din Sovata care ar fi devenit probabil al meu dacă vânzătorul nu uita actele în mașina cu care era momentan în Austria la reprezentanța Can-Am de acolo pentru o alte achiziții. Am ținut legătura însă la telefon, am făcut și un test drive consistent pe dealurile din stațiunii și am ajuns chiar să stabilim detaliile cu ceea ce mă mai interesa, scut, alte gume decât ACT-urile de la Carlaisle, genți pentru bagaje, etc.
Pe drumul de întoarcere din Sovata, vorbesc la telefon cu un prieten care auzind despre toată treaba îmi face o ofertă de nerefuzat. Este un XTP din 2014 pe care-l cunosc foarte bine, folosindu-l de câteva ori și pe care-l puteți vedea în câteva videoclipuri publicate de mine.
Ce să mai spun ? să-l laud cum se mișcă ?
Nu cred că mai este necesar, urcarea de la Sighișoara, de pe Dealul Gării sau Villa Franka, a fost inventată la ghidonul lui într-o zi în care elefantul alb era bolnav, și utilizată în prima etapă de anul acesta din circuitul de extrem al Campionatului Național de 4x4 (unde au câștigat clasa Concioiu-Ticos/AuthenticSpirit Cluj, pe un Z8).
Concluzie: Can-Am 1000 XTP MAX/2014/3280km.
Mai are nevoie de scut PHD și clasicele mele locuri pentru boarfele pe care le car mereu și mereu cu mine, drujbe, lopeți, topoare și ... hidratantele.