Salut George, (îmi pare rău, dar redactarea în word este făcută varză pe site așa că în afară de text nu prea sunt lizibile tabelele de calcul cu exemple așa că am atașat un pdf)
Cum calculăm offsetul sau descentrarea și ce înțelegem din marcajul jantelor ?
O jantă este caracterizată prin diametrul ei exterior, lățimea de montaj a cauciucului, numărul găurilor, diametrul de divizare și offsetul (descentrarea).
Dacă pentru primele informații 12x7x4/136 înțelegem că janta are diametrul de 12 inch, lățimea (dim.de așezare a acauciucului) 7 inch, numărul găurilor 4 și diametrul de divizare 136 mm și nu este făcută nici o precizare legată de offset (nici o altă valoare explicită de forma -22 sau + 35 sau o expresie fracționară de forma 4/3, etc.) înțelegem că offstul/descentrarea este zero).
Ce înseamnă asta?
Axa de simetrie trece exact pe fața de montaj a flanșei așa cum este arătat în imaginea de mai jos.
Offsetul poate fi negativ sau pozitiv. La un offset negativ janta lățește vehicolul, iar la un offset pozitiv îl îngustează.
Desenul este edificativ
janta.jpg 90.2KB
1 downloads
Cum calculăm offsetul în cazul în care avem exprimare fracțională sau de forma unei sume ?
Valorile înscrise sunt exprimarea în inch a cotelor flanșei astfel că la cele două exemple 4/136 12x7(4+3) si 4/136 12x7(5+2) vom avea:
cota flanșă
axa jantă
offset
INCH
1 inch =
mm
mm
mm
val 1
4
25,4
101,6
88,9
12,7
val 2
3
25,4
76,2
dim jantă
7
25,4
177,8
Și
cota flanșă
axa jantă
offset
INCH
1 inch =
mm
mm
mm
val 1
5
25,4
127
88,9
38,1
val 2
2
25,4
50,8
dim jantă
7
25,4
177,8
În concluzie nici una dintre jantele din exemplu nu vor lății suprafața de contact, din contră.
Pentru a avea un avantaj ar fi ca cifrele să fie inversate, o jantă cu offset negativ va avea întotdeauna prima cifră mai mică decât a doua.
Pentru a obține un ET (descentrare/offset) negativ de 38,1 mm vom avea înscise pe jantă valorile ... 2+5, ca în exemplul:
cota flanșă
axa jantă
offset
INCH
1 inch =
mm
mm
mm
val 1
2
25,4
50,8
88,9
-38,1
val 2
5
25,4
127
dim jantă
7
25,4
177,8