Posted 20 March 2020 - 06:57 AM
Diferenta intre 10w si 15w este de vascozitatea uleiului la pornirea la rece.
10w este mai "subtire" decat 15w. Adica exact ca si la masini.
Daca pui 15w si il pornesti iarna, la -5 grade, uleiul este foarte gros si nu-ti mai face ungere pret de cateva clipe. Asta inseamna pornire cu frecare maxima.
Daca locuiesti in Spania, de la Madrid in jos sau prin Tenerife, poti pune linistit 15w. Dar cred ca nu esti asa de norocos.
In privinta uleiului de la grupuri, este 80w90. Adica ulei normal de transmisie, sau de cutie de viteze manuala (Dacia Logan, de exemplu). Merge sa pui si de motor, daca esti in pana sau intr-o stare de urgenta. Face ungerea necesara, dar nu ca si regula.
La transmisii ai frecare, nu si temperatura din motor, iar 80w90 exact asta face: vascozitate mare a uliului pentru a asigura pelicula consistenta intre componente transmisiei: pinioane, rulmenti, grup.
Uleiul de motor este mult mai subtire, dar unge. De aceea se pune doar constrans de imprejurari. In plus, dupa ce pui ulei de motor, o sa auzi tot felul de batai in transmisie, deoarece distantele intre pinioane sunt destul de mari si pinioanele izbesc unele de altele, iar vascozitatea mare a uleiului de transmisie atenueaza mult si acest zgomot.