Din pacate, de curand la Cf-ul din dotare a picat relul de incarcare.
Dupa ce am vazut pretul unuia nou (70 euro) m-am hotarat sa-mi incerc norocul si sa repar releul original. Am mai gasit pe net si la preturi mai mici regulatoare aftermarket (150 ron) insa grosimea firelor acestora m-a facut sa ma razgandesc.
Principiul de functionare al acestor regulatoare este unul destul de simplu. In primul rand tesiunea alternativa debitata de magnetou este redresata prin 6 diode. Apoi mai are un montaj care actioneaza prin descarcarea catre masa prin 3 tiristoare a tensiunii cand aceasta se apropie de tensiunea setata (14,4 in cazul meu).
Pe scurt, descarca varfurile de tensiune la masa.
Concluzie : LA atv nu se face economie prin stigerea farurilor.
Operatia de reparatie a evoluat in felul urmator:
Decoperatrea straturilor de rasini. Eu am gasit 2 straturi. Unul pana la fire care s-a desfacut destul de usor prin incalzirea cu un generator de are cald setat la 330 grade. La temperatura asta primul strat se inmoaie ca un cauciuc si se indeparteaza cu o surubelnita mica dreapta.
Aici am descoperit ca firul negru ERA LASAT LIBER IN RASINA , NECONECTAT
Mai departe este un alt strat de rasina mult mai dur si mult mai greu de indepartat. Aici am ridicat tempratura aerului suflat la 440 grade. Dar cu rabdare de chinez batran am reusit si inlaturarea celui de-al doilea strat.
Dupa scoaterea la lumina a cablajului am descoperit minunea:
6 diode SMD de 10 Amperi
3 tiristoare de 6 Amperi TSE153 (BT153)
6 rezistente 1/4 watt SMD: 3 buc de 1Kohm
1 buc de 100ohm
1 buc 3.6 Kohm
1 buc 2.7 Kohm
1 tranzistor SMD tip NPN
1 dioda zenner SMD de 13 Volti
1 dioda smd
1 condensator electrolitic de 2.2 microfarazi si 50 Volti
Dupa compilarea schemei ellectrice am inlocuit piesele din montaj cu:
6 diode mici de alternator de Dacie de 25 Amperi (pret 3 ron/buc)
3 tiristori de 25 Amperi 2N6509G (pret 4 ron /buc)
1 tranzistor SMD NPN chior de 100 mA (pret 50 bani)
1 dioda zenner de 13 V SMD (pret 50 bani)
....
Restul pieselor cate 50 bani fiecare
Pret total reparatie cca 35 RON
Am refolosit cablajul original, cu toate ca estetic arata rau insa functional este perfect, pentru ca acesta esra avea partea inverioara de aluminiu si disperseaza foarte bine caldura catre radiator.
Am remontat si testat totul. In plus am conectat si firul negru.
Acest fir alimenteaza circuitul de limitare a tensiunii. In locul lui era tras un sunt direct in montaj. Probabil l-au facut asa din motive de siguranta, ca nu cumva circuitul sa nu ramana alimentat si sa nu se poata limita tensiunea.
Asa cum este de fabrica, cu sunt, este mai sigur, insa are un dezavantaj. Circuitul ramane permanent alimentat, si cand motorul este oprit, si va consuma permanent din baterie.
Consumul masurat de mine este de 13 mA/ora (0,15 w).Este un consum foarte mic, insa daca ATV-ul stationeaza mai mult acesta va consuma bateria. Cum bateria are cca 216W dupa un calcul teoretic aceasta va fi descarcata in cca 60 zile.
Din acest motiv eu am conectat firul negru la alimentarea circuitului.
Firul negru vin de dupa intrerupatorul de contact, si circuitul va fi alimentat doar cu contactul pus. (asa cum se vede si in schema originala).
Am uitat sa mentionez firele :
Mufa cu trei pini cu fire Albe in cazul meu (galben in schema) . Cele 3 fire vin de la statorul magnetoului
Mufa cu 4 locuri si 3 pini ocupati:
Rosu --- iesirea de tensiune, merge la baterie +
Verde --- GND, masa -
Negru --- Aduce tensiune de la contact pentru alimentarea rectificatorului de tensiune (daca este conectat)
Atasat este schema si poze din timpul reparatiei.
Attached Files
Edited by pitesti, 08 October 2014 - 10:31 AM.
o corectie de calcul