casca moto fun 2.jpg 43,9KB
3 downloadsDe ce să folosim cască ?
Pentru a interpune ceva între capul nostru și diferite obiecte care ”vin spre noi” cu cel puțin viteza noastră de deplasare.
Deci în general avem de protejat cutiuța aia în care avem sau nu avem ceva, după asta mai este o parte a acelei cutiuțe care chiar că-i importantă, lumina ochilor.
Ar rezulta că în principiu este bună orice cască ce rezolvă cele două deziderate, protecția cutiei craniene și a ochilor, dar de aici începe discuția noastră legată de alegerea tipului de cască.
El este influențat în mod decisiv de modul în care ”ne dăm” și de câteva caracteristici fiziologice care pot influența cât de ”închisă” să fie acea cască, aici referindu-mă la câtă umezeală emitem în interiorul căștii și cât de tare influențează acest lucru aburirea vizorului atunci când el există.
Având în vedere cele arătate mai sus, cei care se ocupă de conceperea căștilor pentru utilizare de către cei care merg pe două sau mai multe roți și au o expunere la lovituri în zona capului au conceput cam trei categorii mari de căști.
Căști semiînchise denumite adesea și ”cască pentru scuteriști”, căști enduro și căști închise ”moto”. Lucrând în interiorul acestor categorii există variațiuni care-și propun să rezolve într-un fel sau altul cerințele de protecție, de vizibilitate și cele ergonomice.
Căștile semi-închise sunt în general comode, asigură cea mai bună vizibilitate și rezolvă destul de simplu problema aburirii vizierei prin prezența deschiderii totale a căștii spre partea inferioară a feței, dar atenție la faptul că o vizieră prea scurtă nu protejează zona gurii contra insectelor și nu numai ceea ce poate deveni foarte periculos. Acest gen de căști au un dezavantaj major în cazul unui impact puternic în zona vizierei, ea se poate sparge producând leziuni ale feței, de asemenea ele nu protejează bărbia.
casca_scuter.jpg 15,01KB
2 downloads
casca scuter 2.jpg 41,73KB
1 downloads
Căștile enduro sunt căștile preferate în sporturile care implică stropiri cu noroi, lovituri frecvente în zona capului cauză care a condus la prezența aceelei ”gărzi” solide în fața bărbiei și a cozorocului care protejează parțial partea expusă al feței. Acest tip de cască se utilizează împreună cu ochelari dedicați astfel ca ochii să benficieze de protecție, dar lasă de cele mai multe ori părții ale pielii obrazului expuse intemperiilor, apei și noroiului de pe circuit, insectelor și a altor corpuri care pot răni.
casca enduro 1.jpg 122,23KB
3 downloads
Au apărut variațiuni ale acestor căști care ba au o vizieră ascunsă sub cozoroc care închide parțial sau chiar total partea frontală, ba au un decupaj în care se încadrează perfect un anumit tip de ochelari care închid toată partea frontală.
Prin folosirea acelei viziere această cască se poate transforma într-una închisă care pe lângă unele mici avantaje prezintă toate dezavantajele unei căști închise legate îndeosebi de aburire și de scăderea vizibilității.
casca enduro 2.jpg 30,47KB
1 downloads
Legat de ochelarii folosiți neapărat împreună cu o cască enduro clasică, se poate utiliza o gamă destul de largă de ochelari dedicați cu prindere elastică prin exterior cât și alții chiar și cei de soare cu rezemare la nivelul urechilor.
Căștile integrale sau închise au o utilizare mai ales în zona moto pentru că oferă o închidere bună la intemperii și a curenților de aer formați la viteze mari. În general sunt proiectate să funcționeze la aceste viteze atât în ceea ce privește silențiozitatea cât și aerisirea, o utilizare la vitezele mult mai mici de deplasare a unui ATAV sau chiar al unei motociclete de enduro neasigurând suficientă aerisire ceea ce înseamnă formarea condensului, deci scăderea vizibilității.
casca moto 1.jpg 56,75KB
2 downloads
Pentru scăparea de acest neajuns există sisteme de dezaburire care în general necesită legături electrice la priza de 12 V astfel că devine greoaie în utilizare.
Personal am toate cele trei tipuri de căști pe care le folosesc după necesități, mai puțin cea de enduro foarte puțin utilizată cu precizarea că integrala pentru moto am purtat-o iarăși foarte rar și doar pentru motor atunci când viteza și temperatura exterioară o impun. În restul timpului am purtat cu plăcere doar căștile deschise care sunt cel mai ușor de utilizat de către un ochelarist și fac un compromis acceptabil pentru mine în ceea ce privește protecția și vizibilitatea.
Un aliniat separat am rezervat acelei căști de tip flip-flop, un fel de struțocămilă ce și-a propus să înbine avantajele tuturor celor trei categorii descrise anterior, dar... aici apare un mare DAR, induce un mare dezavantaj pricinuit de complexitatea deosebită a mecanismelor de rotire/culisare/transformare care pe lângă posibilitățile mari de defect implică o greutate sporită și de obicei preț de achiziție mult mai mare și cred că nu în ultimul rând o fragilitate sporită la impact puternic față de monoliturile mai simple gen ”integrală”, spun toate astea având în vedere faptul că aceste căști sunt preferate îndeosebi de către motoriști, dar am văzut și pe capul unor ATV-iști chiar și dintre cei prezenți pe forum.
Casca Moto Integrala Flip-up.jpg 93,49KB
5 downloads
Dacă doriți o concluzie vă avertizez că nu o voi trage în locul vostru, fiecare va proceda așa cum consideră, bineînțeles, după ce s-a informat atât cât să-i permită o alege în cunoștință de cauză.
Tot bineînțeles, ceea ce am scris aici reprezintă doar un punct de vedere și nu un ghid de alegere a căștii preferate, dar utilizarea căștii de protecție poate să fie și fun.
casca moto fun 1.jpg 18,73KB
2 downloads sau
casca moto fun 3.jpg 17,04KB
2 downloads sau
casca moto fun 4.jpg 49,66KB
2 downloads