Într-adevăr, bateria originală pe X8 a fost DYNAVOLT de 30Ah tip VRLA.
Din păcate există o dimensionare critică ce face ca locul de montaj să permită doar o anumită geometrie a bateriei așa că de multe ori nu ai multe oferte disponibile.
Da, la toate jucăriile noastre cu troliu, este indicată o baterie cu o capacitate mai mare decât cea originală, așa că dacă poți să bagi una mai țapănă sub scaun …
În timp am avut diferite experiențe din care pot să împărtășesc: Pe vremea când eram la ”grupa mică” am avut nevoie de troliere timp de aproximativ 45 de minute la o cățărare din care nu mă mai puteam întoarce. Bateria 14Ah/nouă, greutatea jucăriei puțin peste 300kg, cea a unui LINHAI 300. Vreau să spun că am lăsat motorul mergând aproape toată perioada în care m-am troliat, dar spre sfârșitul ei, când bateria începea să se stingă, nu mai aveam tensiune suficientă nici pentru a mai menține aprinderea ! AM reușit totuși să ies de acolo, dar acumulatorul s-a cam dus, probabil s-a supraîncălzit și a început să piardă pasta de pe plăci.
Pe X8 utilizez două proiectoare suplimentare echipate cu H7 55W, deci 110W în plus, teoretic 2 x 4,6A , însă magnetoul are suficientă putere și debitează suficient curent pentru a menține tensiunea la borne instalației electrice în jurul valorii de 13,8-14,2 V. N-am avut probleme din cauza asta, am avut în schimb atunci când am crezut 100% în ”maintenance free”, neverificând strângerea contactelor la borne. Recomand ca în cazul montării unor consumatori suplimentari gen proiectoare, să fie verificată tensiunea la bornele bateriei având consumatorii alimentați, astfel ca în nici un caz puterea prea mare a acestora să determine scăderea tensiunii sub 13V la funcționarea în relanti.
Tot la X8 recomand ca siguranța centrală de 30 A să fie mutată din locul în care se află. Acel loc este tare nefericit ales atât din cauza expunerii, tot noroiul este aruncat pe locul ei de montaj de sub aripă, cât și în cazul în care ești nevoit să umbli acolo. Eu am avut o singură dată, dar am și luat decizia de a o muta în compartimentul de lângă celelalte componente ale instalației electrice, soclul este cel capsulat pe care îl găsiți la orice magazin de electrice auto mai răsărit.
Câteva lucruri despre baterii …
Bateriile VRLA (Valve Regulated Lead-Acid battery) pot fi așezate teoretic în orice poziție și nu necesită un nivel de întreținere ridicat. Sunt cunoscute și sub numele de maintenance free battery, baterii care nu necesită întreținere.
Nu necesită la fel de multă atenție ca alte tipuri de baterii, dar tot au nevoie de inspectare periodică a contactelor, o curățare și testare/măsurare a tensiunii la borne.
Exista două mari tipuri de baterii VRLA, cele cu GEL și modelele AGM. Bateriile cu GEL au praf de silicați în electrolit, astfel se formează un fel de gel mai gros fiind numite baterii de silicon. Al doilea tip, AGM, de la Absorbed Glass Mat, sunt baterii VRLA care au între plăci separatoare izolatoare din fibră de sticlă.
Aceste tipuri de baterii sunt relativ recente, prima bateria VRLA AGM a fost bateria Cyclon, creată în 1972 de către firma Gates Rubber. Ulterior, această tehnologie a fost implementată de mulți alți producători, dar poziția de lider de piață a fost ocupată de japonezii de la YUASA.
Baterii VRLA se folosesc acum în foarte multe aplicații datorită caracteristicii de bază: nu scapă acid și vapori în spațiul de lângă ele, DAR … în cazul unei utilizări neconforme cum ar fi o supraîncărcare grosolană, există o supapă de refulare (dimensionarea ei nu mi-o mai aduc aminte) astfel ca să nu se producă o explozie.