Jump to content



Photo

Atv Medias


  • Please log in to reply
511 replies to this topic

#161 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 25 January 2015 - 10:03 AM

Inconfundabilele dealuri ardelene,

... și pentru că în această perioadă se postează aproape în exclusivitate despre probleme tehnice eu încerc să vă încânt privirile cu doar câteva imagini surprinse ieri de pe culmea dealurilor dintre valea Hârtibaciului și Târnava Mare.

Drumeția n-a fost prea lungă, mai mult de zăbavă și de odihnit ochiul pe rotunjimile culmilor împădurite pe alocuri și nici prea darnică lumină n-a fost, atâta cât să nu te apuce nostalgia  Guns N' Roses.

Attached Files


  • 3

#162 iusau

iusau

    Super MEMBRU

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,498 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Iuliu Sauca
  • Telefon:Nokia
  • Marca ATV:Can-Am Outlander 1000 XTP
  • Numar ATV:Preferential

Posted 25 January 2015 - 01:03 PM

Mie imi place si momentul asta din an.

Mi se pare tare linistit, totul e calm economisind energia sa ajunga pana in primavara.

In plus, e cea mai buna perioada din an pentru a observa animalele salbatice. Aproape la fiecare iesire am vazut caprioare.


  • 0

#163 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 15 March 2015 - 06:16 PM

De obicei și în caracter nu-mi este să particip la organizarea unor mari întruniri de ATV-uri și nici unora cu porțiuni înclinate către extrem, genul meu fiind mai apropiat celor de agrement/turistice, dar și în acest an am început cu ”o mare ședință” la Poiana Cerbului.
Au fost patru zile pentru două, începută de joi cu o listă mare de cumpărături pentru 30 de oameni și încheiată duminică, atunci când toată lumea făcea bagaje și căuta bocancii lui Matt. Traseul a avut două genuri, cel din prima zi când am ajuns prin satele foste săsești din sudul văii Târnavei Mari cu punct de întoarcere Agnita, și a doua zi când am ajuns până la Sângeorgiu de Pădure și ne-am întors noaptea destul de târziu.
Attached File  conf traseu.jpg   197.77KB   0 downloads
Cine a participat ?
Ca și anul trecut ponderea a dat-o Sibiul de unde au apărut, ca și în urcarea pe Trăsnita, câteva motoare. Din Târgu Mureș au venit și anul acesta câțiva participanți, însă au lipsit întăriri de peste munți.
Traseul a avut de toate, inclusiv porțiuni unde câțiva dintre noi nu s-ar fi aventurat în mod obișnuit, dar cu puțină încurajare și ajutor din partea grupului au trecut fără incidente, mai o carenă rezemată, mai o bieletă strâmbă sau chiar și o planetară ruptă, dar cu ATV-ul de rezervă (și ce rezervă) am participat cu toții și în ziua a doua.
Sunt multe imagini postate de către cei din grup, o să vă pun și eu câteva dintre nu cele foarte multe făcut de data asta pentru că de cele mai multe ori aveam alte preocupări decât cele obișnuite, de făcut poze.

Attached Files


  • 3

#164 Andrei HD

Andrei HD

    ATV-ist convins

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 826 posts
  • Gender:Male
  • Location:TIMISOARA - VATA
  • Nume real:Andrei
  • Telefon:0721/...,...
  • Marca ATV:CF MOTO 820 LE
  • Numar ATV:HD 14 XLX

Posted 15 March 2015 - 09:03 PM

Foarte frumoase plimbarile tale Horia thumbsup.gif


  • 0

#165 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 15 March 2015 - 10:05 PM

Vă pun aici și un videoclip cu una dintre urcările mai interesante...

 

 


  • 1

#166 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 16 March 2015 - 11:49 AM

o ravenă către Nou Săsesc

http://youtu.be/sbwhPOKOFFE


  • 2

#167 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 17 March 2015 - 06:38 AM

filmul primei zile ...

http://youtu.be/fhGn6qErOTs


  • 2

#168 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 23 March 2015 - 12:09 AM

și cel din ziua doua ...

 


  • 3

#169 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 26 April 2015 - 08:25 PM

N-am mai ocupat spațiul ăsta de ceva vreme cu toate că am mai avut câteva plimbări prin zonă care meritau a fi povestite. Acum revin cu un text și imagini pe care le puteți vedea și pe alte pagini doar că m-am gândit să le ofer doritorilor care nu se dau în vânt pe acolo.

 

Despre această tură pot să spun mai multe lucruri, depinde din ce punct de vedere o privești pentru că ea are câteva fațete, fiind străbătură de diferite emoții trecând de la extaz la tristeți și chiar mici revolte ce străbat din spatele cuvintelor povestirii.
Dacă începem cu cea legată exclusiv de traseu, de dimensiunea lui și de locurile prin care am trecut ... da, a fost probabil cel mai lung pe care am reușit să-l străbat într-o singură zi, contorul de etapă pus pe zero la plecare s-a oprit seara la 174 km ! Și ce seară, pentru că am ajuns la garaj pe la 22:20. 
Una dintre cauze a fost și că am reușind să fiu în șa abia la câteva minute după ora 8:00, cam târziu după gusturile mele având în față un circuit așa de baban. Pot să-l denumesc circuit deoarece am cam închis un cerc aproximativ care a avut în punctele cardinale Mediașul la vest, satul Ormeniș la nord, cătunul Venchi din apropierea Sighișoarei la est și satul Apoș de lângă Agnita la sud.

Încântarea unui astfel de parcurs vine în această perioadă a anului și prin faptul că-i pur și simplu primăvară, când tot ce-i pe-afară se trezește din letargie, când mugurii pușcă-n frunzulițe de-un verde șovăielnic fără tăria ce-i dată de zilele ce-or să ne sufoce de căldură prin mai încolo. De fapt imaginile surprinse și pe care vi le ofer privirii pot să spună mult mai mult decât aceste cuvinte, priviți-le și încântați-vă.

Despre satele străbătute. 
Primul a fost Băgaciu, o mândrețe până cu câțiva zeci de ani în urmă. Era un sat deosebit de bogat pe care chiar și comuniștii n-au reușit să-l îngenuncheze cu totul, viile de pe dealurile din împrejur asigurându-i bunăstarea până aproape de finele secolului trecut. Acum mai există o tentativă de fermă reînființată pe unul dintre dealurile care se-nclină către Hărânglab, dar se pare că nici asta nu se simte prea bine, via fiind lăsată în paragină de câțiva ani.
Din nou imaginile grăiesc mai mult despre trecut, prezent și oare care-i viitorul ? 
Aici am dat, ca și în alte sate de altfel, peste casele de pe ulița principală, case foste săsești, aduse la zi de către noii propretari. Le-au tras niște termopane ”alb spital”, o zugrăveală cât mai țipătoare de numai cu ochelari de soare te poți uita la ele, iar de prin curți ... manele băiete, căi veselie mare acum. N-ar fi nimic legat de gusturi, fiecare cu ale lui, dar să n-avem pretenții de considerație din partea lumii civilizate la care ne tot raportăm cerșindu-le gesturi de apreciere, nu prea au ce aprecia. 
Mai sus, pe deal fosta casă din vie ridicată de cei care aveau cultul rânduieli pe aici nu mai are acoperiș, nu mai are geamuri, acum are însă urmele mațelor deșărtate de respectul nostru pentru strădania lor, ei s-au mutat mai la vest după ce-au obosit reclădind mereu ceea ce noi dărâmam.

Hărânglab, un sat cu trei biserici ale căror influență se poate distinge dacă privești din satelit toată treaba, credincioșii reușind să alcătuiască aproape trei cartiere în jurul fiecărei biserici confesionale la care aderaseră în timp. Satul este format din unguri, români și țigani, primii deținând și cele două biserici și casele cele mai fățoase dintre cele vechi, situate mai ales în ”cartierul” unitarian de unde o să remarcați o casă tradițional maghiară, cu pridvor și bineînțeles vopsită în albastrul obișnuit mai demult în zonă. O încântare de casă pe care sper ca proprietarii să o păstreze în actuala înfățișare.
Biserica românilor și a țiganilor, restul locuitorilor fiind ortodocși, este una deosebită și atât prin aspect cât și prin modul în care a apărut aici în locul uneia și mai mici și foarte vechi pe care preotul din sat a înlocuit-o prin propria strădanie cu una din lemn adusă cel mai probabil din zonele în care se mai construiesc astfel de clădiri religioase. Păcat că nu l-am găsit acasă pentru că una dintre vecinele lui mă asigura că ”are ce povesti domnul părinte”. Interesant că preotul ăsta, de pe o vale uitată de lume, a trebuit să se bazeze doar pe propriile puteri pentru ridicarea acestei biserici, enoriașii lui având nevoie de câte-un botez sau de-o înmormântare la fel de tare ca și-n alte locuri. Păcat de aspectul acoperișului împestrițat cu tablă pe turlă și țiglă pe naos.
Cimitirul în schimb are câteva pietre și cruci din lemn pe care nu m-am abținut în a le surprinde, au o sobrietate pe care cele noi sau mai grav cele din țeavă (ca la garduri) nu o pot cuprinde.

Am trecut mai departe ajungând în Daia (de lângă Lepindia), Gogan și m-am oprit abia în Ormeniș, sat ce încă mai poartă amprenta sașilor a căror biserică și mai ales școala sunt și acum cele mai impunătoare clădiri de aici. Clădirea școlii fiind cea mai grăitoare în diferența de atitudine sau dacă vreți ”cam cât preț punem noi românii pe școală”. Priviți !
O altă atitudine este și cea în care pe o casă pe a cărei fațadă noul proprietar s-a străduit să mențină inscripția anului construcției (1834) însă a pleznit niște jaluzele de plastic de cel mai bun gust.

Trecerea mai departe a fost prin Viișoara (Hundorf), după care am urmat un parcurs până ce am intersectat traiectoria traseului zilei a doua din întâlnirea cea mai mare din acest an, cea din martie. De data asta am reușit să traversez zona defrișărilor, nu cu puțină dificultate, dându-mi seama că atunci am fi prins trasa corectă doar dintr-o întâmplare.

De aici am ajuns în capătul estic al drumului de parcurs și am renunțat la a mai ajunge pe Dealul Gării de deasupra de Sighișoara pentru că eram obligat ulterior să parcurg o porțiune pe care am străbătut-o prea des, cea de ”Pe Chip” și-aș fi ajuns din nou pe platoul Braite de unde aveam prea puține porțiuni de ales pentru a fi inedite așa că am coborât în Daneș. Următorul tronson a fost cel care urmează cu oarecare aproximare limita administrativă dintre județele Mureș și Sibiu situată pe muchia dealului dintre valea Crișului și valea Laslea, muchie fiind destul de mult spus când de fapt de la imediata urcare de după Daneș la o cotă ce ajunge cu puțin peste 500m altitudine, străbați un platou înconjurat de păduri ce ține până în dreptul satului Criș.
De aici am avut un parcurs ce urcă încă aproape 150 de m până pe dealurile ce-au avut o înălțime prea mare pentru elicopterul militar care s-a prăbușit anul trecut în noiembrie în locul denumit ”la Cunună” de pe hotarul satului Stejărișu (Proștea).
Despre acest loc trebuie să vă vorbesc în ciuda faptului că este foarte probabil să supăr, dar n-am ce face atunci când realitatea gesturilor noastre este meschină și prost concretizată chiar atunci când declarăm că-i menit declarativ unui scop creștinesc.
Aici s-a construit în memoria celor care și-au pierdut viața în cumplitul accident, un monument de o grotească înfățișare realizat în graba hrăpăreață a unor oameni care mai bine făceau altceva cu banii cheltuiți, ar fi fost mai decent. O să vă ofer câteva imagini care m-au șocat și care din păcate au în substrat exact modul nostru național de gândire: repezit, improvizat și de mântuială. Pe locul cu pricina tronează trei cruci: una simplă din lemn ca cea de înmormântare, o troiță ”de drum” și o piatră de cimitir pe care sunt scrise numele tuturor celor opt ocupanți ai scaunelor morții din acea zi cețoasă de noiembrie. Oare nu-i prea mult ?
Și asta nu-i tot, crucea de cimitir realizată mereu cu acele cupe din piatră care iarna crapă și care nu vor găzdui vreodată flori, tronează pe un soclu acoperit cu gresie faianțată ce cu greu și-ar găsi loc într-un grup sanitar realizat cu oarecare bun gust. Aici se pare că n-or sta prea mult pentru că deja au început să se desprindă. 
Jalnic dacă te uiți doar câțiva kilometri mai departe unde la colțul pădurii de la Fetea este ridicat un alt monument comemorativ, cel în memoria tinerilor uciși de comuniști pentru că-și doreau o altfel de rânduială decât cea sovietizată de după al doilea război mondial. Nu pot spune că acela ar fi un reper arhitectural în domeniu, dar nici în halul ăsta, unde resturile rămase ”meseriașilor” se-ntind de jur împrejur și bineînțeles că și ambalajele setei stâmpărate de aceștia.

De aici am plecat către casă nu după un mic incident pe care l-am tratat ca atare reținându-mi totuși cu greu câteva cuvinte mai grele adresate unui ”vigilent” echipaj de poliție care sta la pândă la marginea pădurii de la Fetea. Inițial mi-au făcut o impresie bună apreciindu-le ”de straja”, dar în momentul în care preocuparea lor era de a legitima un suspect ca mine (gest asemănător cu vigilența sectoristului față de băbuțele ce vând pătrunjel în piață) m-am chiar burzuluit un pic. De, românisme !

Seara târzie m-a cam prins prin pădure însă eram deja pe potecile cunoscute din jurul cuibului așa că am mai umblat pe întuneric aproape o oră și jumătate fără grabă ajungând zdrobit de astă dată după acei mulți kilometri de senzații și priveliști frumoase cu toate ”descoperirile” care nu mi-au fost tocmai pe plac. Una peste alta a fost un mod ”dinamic” de-ai petrece o prea călduroasă zi de primăvară.

Attached Files


  • 1

#170 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 26 April 2015 - 08:51 PM

Am uitat de imaginea cu forma traseului 

Attached Files


  • 1

#171 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 02 May 2015 - 03:36 PM

Acestui traseu nici nu prea știu ce denumire să-i dau deoarece el era gândit de fapt pentru a ajunge din Mediaș la Albota, mâncat păstrăvi timp de o zi și întoarcerea în următoarea. Ar fi fost o plimbare de tăifăsuială, dar acum am folosit idei din el împreună cu inspirații de moment astfel ca să poată fi făcut într-una singură și-a ieșit o imensitate de 195 de kilometrii străbătută în 14 ore și jumătate.

Da, am depășit ce am făcut tot în primăvara asta când adunasem cu 20 de km mai puțin.
Plecarea a fost matinală, dar din nou am lălăit-o până pe la 8 jumate cu plimbatul pe la benzinărie și alte scobiri acolo unde n-ar trebuit astfel că am ajuns pe traseu deja cu un ”handicap” pe care l-am lățit deoarece m-am apucat să fac poezie, citește: să caut traversări imposibile pe dealurile din jurul Moșnei cu toate că am mai făcut-o de câteva ori și rezultatele au fost cam aceleași. Mi-am pierdut aici aproape două ore care s-au dovedit prețioase în economia a ceea ce aveam să parcurg, dar măcar acum știu că am epuizat probabil toate variantele și ar fi cazul ca la următoarele traversări să folosesc de acum ceea ce este rezonabil.
După acest preambul lung și lat, să încep și cu o descriere a ceea ce am făcut și pe unde am ajuns.
Despre prima parte am cam zis deja astfel că trec la următoarea porțiune care a ocolit satele Alma Vii și Zlagna ca să ajung la o masă cu bănci din trunchiuri de stejar aflată undeva pe muchia dealului ce desparte Valea Zlangnei de cea a Pelișorului și unde aveam de gând să iau un mic dejun întârziat.
Practic de aici m-am oprit din experimentări și m-am apucat cu seriozitate de adunat kilometri pentru că era deja târziu și eu nu făcusem mare lucru.

Am trecut astfel pe lângă Ighișul Vechi, Vecerd, Alțâna, Marpod și Ilimbav fără să zăbovesc în vreuna dintre ele, singurele imagini sunt luate de pe dealurile ce le înconjoară.
Și totuși, aveam în cale două dintre țintele spre care pornisem și a căror înfățișare mi-o doream în fața privirii curioase ce iscodea urmele lăsate de cei care ridicaseră acele sate, Poienița și Nou Român.
Despre primul, Poienița, ce să vă spun decât că te apasă jalea, venind de pe singurul drum ce-l leagă de civilizație de la el nu mai urmează nimic, doar păduri și iar păduri, cu gospodăriile năruite, doar clădirea ocolului silvic tronează falnic renovată având ferestrele zăbrelite ca la Jilava. Cine știe ce secrete ascunde în spatele obloanelor despre singurele ”afaceri” rentabile ale zonei, prăduirea pădurilor de tot ce-i în ele, arbori și viețuitoare.
Satul nu-i mare, n-a fost niciodată, casele sunt însă la dimensiunea decentă pentru zona și perioada în care au fost ridicate multe dintre ele, sfârșitul secolului XIX sau începutul al douăzecilea și care le-a și făcut felul ajungând ca noi să le cântăm acum prohodul. Te uiți cu ochii pierduți după alte vremuri, atunci când aceste locuri erau prețuite și împodobite de oameni care-și meritau locul sub soarele, oameni ce nu-și căutau norocul adunând căpșuni pe câmpiile care încep de la Nădlac încolo, soare care atunci lumina locuri care nu se zbăteau în mocirla periferiei civilizației europene.
Am plecat din Poienița trecând pe drumul ce te duce spre Nou Român străjuit de o mică troiță ale cărei origini se pierde undeva în istoria creștinătății acestor locuri, v-o ofer privirii că-i tare plăcută chiar și așa răvășită de nepăsarea celor care au lovit-o.

Despre Nou Român. Satul este tipic celor aflate pe cursul Oltului ce străbate Țara Făgărașului situate pe malul său drept, gospodării ici colo lăsate în paragină și amintind de vremuri mult mai bune și altele împodobite-n termopane cu ramă de spital la poarta cărora tronează cu mândrie câte o mașină obligatoriu teutonă în semn de prosperitate. 
De, acum unii dintre căpșunarii pomeniți sau alți scuipători de semințe s-au apucat de mutilat înfățișarea caselor ce cu mândrie le ridicau locuitorii locului de până pe la jumătatea secolului trecut.

N-am stat să zăbovesc în acest sat deoarece eram nici măcar la jumătatea parcursului și-am ieșit pe cursul Oltului amenajat acum și care-i însoțit de câteva drumuri ce-i urmează albia îndiguită înainte de a se prăbușii comunismul de pe la noi. Pe unul dintre brațele ce au picat în afara îndiguirilor s-a amenajat o baltă de pește ce-i acum în regim particular, interesant loc de popas, stăpânul ei pare un fecior de treabă.

Ei, de aici am întors spre casă, dar nu înainte de a ajunge într-unul dintre satele despre care s-a mai pomenit prin media, Gherdeal.
Gherdealul este un sat similar Poieniței în sensul în care ”de la el începe nimica”. Închipuiți-vă că-i construit pe o vale ce se înfundă către niște păduri străvechi, ascuns iscoadelor năvălitorilor ce prăduiau în vremurile de început ale așezării. Satul a fost o încântare, mai sunt case care supraviețuiesc în ciuda anilor ce le apasă zidurile neângrijite de foarte multă vreme. Oare pe unde se află urmașii celor care au zugrăvit acesți pereți, că de gândit la cei care i-au zidit este prea departe ?
Am uitat să vă spun că la origini satul este unul săsesc ce nu-și propunea să-și expulzeze locuitorii, ei ridicând pe la sfârșitul secolului XIX o nouă și încăpătoare școală în care-și doreau ca tinerii lor urmași să devină mai buni decât ei, să fie mai înțelepți. Da, au devenit înțelepți, au plecat abandonând aici tot și lăsându-ne o grea moștenire, ne-au lăsat cu propriul nostru fel de a fi, unul în care asemănările cu lumea civilizată sunt sărace.
Am plecat din Gherdeal, dar n-am luat-o peste deal așa cum plănuisem inițial ci urmând pe câțiva kilometrii drumul comunal pentru că doream să mai văd un loc aflat pe pășunatul satului, unde cu deja mai mulți ani în urmă găseam adăpost sub stejarii imenși unde mai că n-aveai nevoie de cort atât de ocrotitori se întindeau deasupra ta. Era anul în care îmi propusesem să mă perind prin satele ce adăposteau pe vremuri ruinatele gospodări săsești. Atunci nu eram singur, a lor este amintirea ce le-o port nemaifiind nici ei în Ardeal.
Mai departe era deja grabă mare pentru a mai prinde un geană de lumină pentru două sate, Veseud (Tsît ) și Vărd (Wierd) din care doream să vă ofer câteva imagini care încearcă să fie elocvente locurilor așa cum arată ele acum. Prin ele am trecut totuși destul de grăbit în goana de-a trece Hârtibaciul pe lumină și de a intra pe zone mai cunoscute deoarece în curând avea să se întunece. 
Și s-a făcut ... întuneric, singurele imagini din astă bucată fiind nelipsitele, deja, de la banca din pădurea Pelișor-Richiș și una din fața garajului pentru estimarea gradului de mocirlire a tractorașului ce m-a purtat prin acele locuri minunat de frumoase și pe care vi le-am oferit și vouă privirii.


Acestui traseu nici nu prea știu ce denumire să-i dau deoarece el era gândit de fapt pentru a ajunge din Mediaș la Albota, mâncat păstrăvi timp de o zi și întoarcerea în următoarea. Ar fi fost o plimbare de tăifăsuială, dar acum am folosit idei din el împreună cu inspirații de moment astfel ca să poată fi făcut într-una singură și-a ieșit o imensitate de 195 de kilometrii străbătută în 14 ore și jumătate.

Da, am depășit ce am făcut tot în primăvara asta când adunasem cu 20 de km mai puțin.
Plecarea a fost matinală, dar din nou am lălăit-o până pe la 8 jumate cu plimbatul pe la benzinărie și alte scobiri acolo unde n-ar trebuit astfel că am ajuns pe traseu deja cu un ”handicap” pe care l-am lățit deoarece m-am apucat să fac poezie, citește: să caut traversări imposibile pe dealurile din jurul Moșnei cu toate că am mai făcut-o de câteva ori și rezultatele au fost cam aceleași. Mi-am pierdut aici aproape două ore care s-au dovedit prețioase în economia a ceea ce aveam să parcurg, dar măcar acum știu că am epuizat probabil toate variantele și ar fi cazul ca la următoarele traversări să folosesc de acum ceea ce este rezonabil.
După acest preambul lung și lat, să încep și cu o descriere a ceea ce am făcut și pe unde am ajuns.
Despre prima parte am cam zis deja astfel că trec la următoarea porțiune care a ocolit satele Alma Vii și Zlagna ca să ajung la o masă cu bănci din trunchiuri de stejar aflată undeva pe muchia dealului ce desparte Valea Zlangnei de cea a Pelișorului și unde aveam de gând să iau un mic dejun întârziat.
Practic de aici m-am oprit din experimentări și m-am apucat cu seriozitate de adunat kilometri pentru că era deja târziu și eu nu făcusem mare lucru.

Am trecut astfel pe lângă Ighișul Vechi, Vecerd, Alțâna, Marpod și Ilimbav fără să zăbovesc în vreuna dintre ele, singurele imagini sunt luate de pe dealurile ce le înconjoară.
Și totuși, aveam în cale două dintre țintele spre care pornisem și a căror înfățișare mi-o doream în fața privirii curioase ce iscodea urmele lăsate de cei care ridicaseră acele sate, Poienița și Nou Român.
Despre primul, Poienița, ce să vă spun decât că te apasă jalea, venind de pe singurul drum ce-l leagă de civilizație de la el nu mai urmează nimic, doar păduri și iar păduri, cu gospodăriile năruite, doar clădirea ocolului silvic tronează falnic renovată având ferestrele zăbrelite ca la Jilava. Cine știe ce secrete ascunde în spatele obloanelor despre singurele ”afaceri” rentabile ale zonei, prăduirea pădurilor de tot ce-i în ele, arbori și viețuitoare.
Satul nu-i mare, n-a fost niciodată, casele sunt însă la dimensiunea decentă pentru zona și perioada în care au fost ridicate multe dintre ele, sfârșitul secolului XIX sau începutul al douăzecilea și care le-a și făcut felul ajungând ca noi să le cântăm acum prohodul. Te uiți cu ochii pierduți după alte vremuri, atunci când aceste locuri erau prețuite și împodobite de oameni care-și meritau locul sub soarele, oameni ce nu-și căutau norocul adunând căpșuni pe câmpiile care încep de la Nădlac încolo, soare care atunci lumina locuri care nu se zbăteau în mocirla periferiei civilizației europene.
Am plecat din Poienița trecând pe drumul ce te duce spre Nou Român străjuit de o mică troiță ale cărei origini se pierde undeva în istoria creștinătății acestor locuri, v-o ofer privirii că-i tare plăcută chiar și așa răvășită de nepăsarea celor care au lovit-o.

Despre Nou Român. Satul este tipic celor aflate pe cursul Oltului ce străbate Țara Făgărașului situate pe malul său drept, gospodării ici colo lăsate în paragină și amintind de vremuri mult mai bune și altele împodobite-n termopane cu ramă de spital la poarta cărora tronează cu mândrie câte o mașină obligatoriu teutonă în semn de prosperitate. 
De, acum unii dintre căpșunarii pomeniți sau alți scuipători de semințe s-au apucat de mutilat înfățișarea caselor ce cu mândrie le ridicau locuitorii locului de până pe la jumătatea secolului trecut.

N-am stat să zăbovesc în acest sat deoarece eram nici măcar la jumătatea parcursului și-am ieșit pe cursul Oltului amenajat acum și care-i însoțit de câteva drumuri ce-i urmează albia îndiguită înainte de a se prăbușii comunismul de pe la noi. Pe unul dintre brațele ce au picat în afara îndiguirilor s-a amenajat o baltă de pește ce-i acum în regim particular, interesant loc de popas, stăpânul ei pare un fecior de treabă.

Ei, de aici am întors spre casă, dar nu înainte de a ajunge într-unul dintre satele despre care s-a mai pomenit prin media, Gherdeal.
Gherdealul este un sat similar Poieniței în sensul în care ”de la el începe nimica”. Închipuiți-vă că-i construit pe o vale ce se înfundă către niște păduri străvechi, ascuns iscoadelor năvălitorilor ce prăduiau în vremurile de început ale așezării. Satul a fost o încântare, mai sunt case care supraviețuiesc în ciuda anilor ce le apasă zidurile neângrijite de foarte multă vreme. Oare pe unde se află urmașii celor care au zugrăvit acesți pereți, că de gândit la cei care i-au zidit este prea departe ?
Am uitat să vă spun că la origini satul este unul săsesc ce nu-și propunea să-și expulzeze locuitorii, ei ridicând pe la sfârșitul secolului XIX o nouă și încăpătoare școală în care-și doreau ca tinerii lor urmași să devină mai buni decât ei, să fie mai înțelepți. Da, au devenit înțelepți, au plecat abandonând aici tot și lăsându-ne o grea moștenire, ne-au lăsat cu propriul nostru fel de a fi, unul în care asemănările cu lumea civilizată sunt sărace.
Am plecat din Gherdeal, dar n-am luat-o peste deal așa cum plănuisem inițial ci urmând pe câțiva kilometrii drumul comunal pentru că doream să mai văd un loc aflat pe pășunatul satului, unde cu deja mai mulți ani în urmă găseam adăpost sub stejarii imenși unde mai că n-aveai nevoie de cort atât de ocrotitori se întindeau deasupra ta. Era anul în care îmi propusesem să mă perind prin satele ce adăposteau pe vremuri ruinatele gospodări săsești. Atunci nu eram singur, a lor este amintirea ce le-o port nemaifiind nici ei în Ardeal.
Mai departe era deja grabă mare pentru a mai prinde un geană de lumină pentru două sate, Veseud (Tsît ) și Vărd (Wierd) din care doream să vă ofer câteva imagini care încearcă să fie elocvente locurilor așa cum arată ele acum. Prin ele am trecut totuși destul de grăbit în goana de-a trece Hârtibaciul pe lumină și de a intra pe zone mai cunoscute deoarece în curând avea să se întunece. 
Și s-a făcut ... întuneric, singurele imagini din astă bucată fiind nelipsitele, deja, de la banca din pădurea Pelișor-Richiș și una din fața garajului pentru estimarea gradului de mocirlire a tractorașului ce m-a purtat prin acele locuri minunat de frumoase și pe care vi le-am oferit și vouă privirii.

Attached Files


  • 2

#172 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 03 May 2015 - 04:26 PM

Am montat și o ”parte video” a acestei defilări de 1 mai, puteți să o vedeți aici:

 


  • 4

#173 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 14 May 2015 - 08:41 PM

 

un tronson de traseu din apropierea satului Gogan din județul Mureș

 


  • 0

#174 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 15 May 2015 - 09:15 PM

 


  • 0

#175 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 07 June 2015 - 07:09 AM

Aproape de casă

 

De mai multă vreme-mi propusesem să ajung pe muchiile dealurilor ce se întrevăd de pe șoseaua ce însoțește Târnava în curgerea ei dintre Sighișoara și Mediaș și iată că s-a ivit ocazia să ies într-o probă după câteva intervenții pe la jucăria mea, schimbat pompă de apă, cauciucuri față noi, două distanțiere babane de 50mm pe roțile spate și l-am făcut și frumos schimbând și cele două praguri pline de cicatricile kilometrilor străbătuți prin hățișuri.

Traseul n-a fost lung, 61 km, cățărându-mă pe tot felul de pinteni și muchii ale dealurilor pomenite ”am reușit” un consum record până acum, 28l/100! A fost într-adevăr o probă destul de dură, mai ales că am străbătut multe pajiști cu iarbă înaltă de unde am adunat o grămadă de semințe prin lamelele radiatorului într-o zi nu tocmai răcoroasă (31/32 grade), așa cum pomenise la un moment dat Dănuț Lupu.

Ca repere am avut stâna de unde-mi mai cumpăr ”brânzele” și de unde am început să înregistrez traseul, satul Ațel unde am intrat pentru câteva imagini din turnul bisericii săsești și Dupuș unde am trecut pe la neamuri și-o bere (fără alcool) din frigiderul Feliei. N-ar fi de neamintit umbrarele montate recent prin locuri de belvedere și la care am urcat să-mi încânt privirea și să imortalizez imagini ce fac să merite cățărarea până la ele.

Vă ofer câteva poze ce pot să reproducă (parțial) atmosfera locurilor străbătute.

 

Attached Files


  • 1

#176 cvalro

cvalro

    ATV-ist veteran

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,209 posts
  • Gender:Male
  • Nume real:Cojocaru Valentin
  • Telefon:0740161513
  • Marca ATV:ex CF Moto X8
  • Numar ATV:primarie

Posted 07 June 2015 - 10:55 AM

Salut Horia

Cum le spuneti mai exact la brazii din fotografia cu nr 087?

Avem ceva (cred ca sunt la fel) si pe Cosna, din care 2 au fost smulsi din radacina, cel mai probabil anul trecut.


Edited by cvalro, 07 June 2015 - 10:55 AM.

  • 0

#177 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 07 June 2015 - 06:01 PM

Este un conifer de fapt, din familie, dar nu brad ci pin roșu. În zonă a fost mult pin, însă se pare că există interes mare pentru el deoarece este ”căsăpit” pe unde îl prind. Este un arbore tare plăcut, în pâlcuri crește înalt, singular se întinde pe orizontală și capătă forme deosebite.


  • 0

#178 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 07 June 2015 - 06:09 PM

Unul dintre locurile de BELVEDERE amenajate pe dealurile din împrejurimile satului Dupuș.

https://youtu.be/nVZxz_GB2q8

 


  • 0

#179 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 07 June 2015 - 06:59 PM

 


  • 0

#180 Horia14

Horia14

    Super ATV-ist

  • Super MEMBRU
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,715 posts
  • Gender:Male
  • Location:Medias
  • Nume real:Horia Lapadat
  • Telefon:0749331783
  • Marca ATV:CAN AM 1000 XTP
  • Numar ATV:SB 12 CJH

Posted 07 June 2015 - 08:35 PM


  • 0




Vanzari ATV ATV Linhai ATV CF Moto