Curea Transmisie
#1
Posted 26 July 2013 - 11:28 AM
Cum se face se vede in videoclipul asta e de la BRP dar cred ca procedura e asemanatoare si la alte atv-uri.
Niste intrebari se nasc in capul fiecaruia cred
1. Cat tine o curea ?
Am citit pe alte forumuri vad ca media e undeva pe la 3500 km. Altii au bubuit 2 in 1500, altii merg si 5000 km cu una. Probleme apar cand ambreiajul nu este aliniat corect si calca stramb cureaua, caz in care se distruge rapid. Se recomanda sa nu se mearga cu turatie constanta mai mult timp, de exemplu pe sosea in craoziera cand cureaua ar avea cel mai mult de suferit, calca in acelasi loc.
2. Originala sau pe producator ?
Am avut originala si am schimbat-o odata cu zemurile desi nu trebuia, dar am vrut sa stiu ca am toate consumabilele noi, am luat una Carlisle. Exista o limita de uzura a culerei (la ea conteaza latimea) in cazul meu cea noua trebuia sa aibe 32 mm cu limita de schimbare cand ajunge la 30 mm, cea noua Carlisle avea din start 30 mm. Am simtit inca de la inceput ca merge mai prost adica patineaza mai tare si o ia mai greu, la ultima iesire dupa 2000 km aproape am simtit ca patineaza destul da tare deci trebuie schimbata. Eu cel putin nu mai testez altceva, o sa merg pe original.
Rog si pe altii care au avut experiente cu cureaua sa posteze aici, cum se shimba la atv-ul vostru, marci incercate, scule, ect.
#2
Posted 26 July 2013 - 12:36 PM
-Cum ai zis la majoritatea atv-urilor, CVT-ul este asemantor, iar schimbarea curelei se face cam in acelasi fel. Nu vreau sa intru in detalii legate de CVT-ul de la fiecare producator, ca difera, in special la ambreiajul secundar, sau variatorul de pe cutia de viteze.
- Da ar fi recomandat sa cumperi curea originala, de exemplu pe Linhai este Mitshuboschi ( nu cred ca e scris corect) iar e Arctic Cat este tot la fel.
La linhai am dus cureaua pana la 8000km si inca mai ducea 2000. Sa nu credeti ca a fost menajata. Linhaiul vedea toto timpul viteza maxima 75 asta ca sa ma pot tine dupa cei cu suzi si alte acareturi de firma . La Arctic Cat am schimbat cureaua la 3500, era praf, bine este alt cuplu, alt variator, alta puetere, alta satisfactie.
- recomand totusi sa aveti o a doua curea de rezerva, dar nu tot originala. Eu am mers pe Dayco HP high performance. Am avut cu ea aceleasi performante ca si cu cea originala. Din cauze financiare nu am mers pe cea originala care este 700 de lei. Pe dayco am dat undeva la 300 de lei.Deci luam doua in caz ca nu ma ducea. Din pacate am vandut atv-ul, dar se pare ca noul proprietar nu a avut probleme cu ea.
-La Arctic Cat se recomanda schimbarea curelei undeva la 2000km, din cate m-am interesat majoritatea recomanda acelasi lucru, ma refer la ceilalti producatori.
-In primul rand o curea se strica, se duce mult mai repede din cauza functionarii defectuase a CVT-ului, in special apar probleme la ambreiajul secundar. La Ac ampreiajul secundar cat si cel primar, au cate o bucsa in interiorul fuliilor care culiseaza pe ax. Acea bucsa cu timpul trebuie schimbata, este dintr-un textolit sau ceva de genul. In momentul cand acea bucsa se uzeaza fuliile aproaoe se blocheaza pe ax, astfel nu mai inchid si nu mai se deschid la variatile de turatie. Am vazut foarte multi care schimba doar cureaua si nu verifica si CVT, atat ambreiajul secundar cat si primar. Trebuiesc verificate rolele, V-urile de la capacul care acopera rolele, rolele de la ambreiajul secundar> Cum puteti verifica daca fuliile lucreaza bine? Pe fata la cel primar este mai greu putin, dar trebuie sa vedeti daca aveti joc la fulia care este mobila...la cel mai mic joc schimbati-o..posibil sa trebuiasca sa schimbati toata fulia, sa nu gasiti doar acea bucsa de cacat...se poate face din teflon dar trebuie un meserias adevarat in strung, poate un strung CNC. Pe spate treaba sta putin mai simplu: luati un surub de la carcasa cutiei variatorului si il insurubati ( unde se poate si aveti acel locas) in ambreiajul secundar( fulia de pe spate)....ar trebui sa gasiti o gaura cu filet. Cand insurubati ar trebui sa se departeze fuliile foarte usor fara sa opuna rezistenta mare. Daca simtiti ca trebuie sa invartiti mai cu putere si fulia nu se indeparteaza atunci acea bucasa este dusa. Mentionez ca nu stiu daca la celelalte marci este la fel....dar puteti verifica daca aveti acea bucsa
Dupa ce ati verificat toate aceste lucruri treceti la schimbarea curelei. Va recomand schimbarea curelei inainte sa se rupa...ruperea curelei poate duce la dezechilibrarea CVT-ului. Si daca nu aveti bani de originala tot mai buna este si una noua.
- de curelele Carliste nu am auzit lucruri foarte bune, ar nici de Dayco, dar tind sa cred ca era vorba nu de curele proaste ci defapt de CVt-ui defecte
- Ca si scula pentru ati usura munca cand ai treaba la atv recomand cu caldura:http://www.tehmag.ro/index.php/compresoare-motocompresoare/scule-pneumatice/masini-cu-impact/masina-de-insurubat-einhell-bt-hs-12.html
Eu am asa ceva o folosesc atat la masina, o poti lua in concediu cu tine, ca are dimensiuni relativ mici, se poate lua si cand pleci cu atv-ul pe traseu mai lung. Dezvolta 260Nm, are 4 tubulare. Eu am desfacut piulita si de 32 de la un cardan al unei masini 4x4.
Edited by sorinok, 26 July 2013 - 12:41 PM.
#3
Posted 26 July 2013 - 01:35 PM
#4
Posted 26 July 2013 - 01:43 PM
Uite cateva tutoriale la AC:
In primul tutorial se vede si unde baga acel surub de care ziceam!
Edited by sorinok, 26 July 2013 - 01:47 PM.
#5
Posted 26 July 2013 - 03:34 PM
PS: Imi cer scuze pentru eventualele greseli de ortografie ce pot apare in posturile mele, dar postez de pe telefon.
#6
Posted 26 July 2013 - 05:52 PM
#7
Posted 26 July 2013 - 07:32 PM
#8
Posted 26 July 2013 - 09:38 PM
La fel nici eu nu am auzit lucruri bune de Dayco, o marca destul de hulita pe forumurile din afara. Tot acolo si de la mecanici de la noi am inteles ca atv-urile mai mici de 400-500 nu solicita atat de tare curelele ca nu au cuplul asa mare si astea pe producator rezista si ele mai mult, dar la 650-800 cc treaba se schimba radical si e de preferat una OEM.
#9
Posted 26 July 2013 - 10:43 PM
Edited by sorinok, 26 July 2013 - 10:48 PM.
#10
Posted 26 July 2013 - 11:08 PM
Latimea momentan este de 31.2 mm.
Rareori, la opriri bruste, scartaie o juma de secunda pana se aseaza.
Latimea de noua nu o stiu cu siguranta deoarece nu am manual pentru modelul de 450 .. am doar pentru 500, 700 si 750.
In manualul pentru 700 uzura limita este la 35.6 .. deci cred ca noua ar avea cam 36.6 ( cam 10 mm am dedus eu din ce am citit ca ar fi diferenta dintre noua si uzata ).
In manualul pentru 500 de noua trebuie sa fie de 31.1 cu uzura maxima la 30.1.
Pe nyroc baietii zic ca pentru 450 noua trebuie sa fie de 31.1 cu uzura maxima la 30.1 => clar nu se aplica in cazul meu - oare am curea pentru 700 ?!
Tot ei spun ca pentru 700 trebuie sa fie noua de 34.7 cu uzura maxima la 33.7 => nu bate cu manualul despre care cei de pe nyroc spun ca ar fi gresit.
Inapoi la oile noastre - cred ca cel mai bun raspuns la intrebarea OEM sau producator ? o putem da atunci cand se rupe prin padure.
Cureaua este probabil o parte sensibila intentionat - ca sa nu cedeze altceva - din pacate destul de greu de schimbat.
Eu unul as plati 140 $ + transport sau 160 Euro in tara pe una OEM ... mai ales daca merge 6000 km ca prima ...
#11
Posted 26 July 2013 - 11:16 PM
#12
Posted 26 July 2013 - 11:20 PM
Treaba cu performantele e mai complicata deoarece trebuie inteles clar principiul de functionare.
Eu am cugetat la asta cand Horia zicea ca o curea uzata determina o viteza maxima mai mare.
Am gasit ca si cauza faptul ca fiind mai ingusta la turatie mare cand urca pe fulia fata coboara in fulia spate mai mult decat una mai lata, astfel raportul de multiplicare fiind mai mare => viteza mai mare.
Intradevar probabil nu urca la fel de mult pe fulia fata dar acest factor in ecuatie este mai putin important decat al fuliei spate.
Cuplul, plecarea de pe loc, cred eu ca are de suferit in cazul unei curele mai inguste.
Motivul ar fi ca cureaua ingusta nu se aseaza chiar pe exteriorul fuliei spate => raport de multiplicare mai crescut si deci mai putina forta transmisa.
Un alt dezavantaj la cureaua mai ingusta este ca ca nu aseaza corect pe fulia spate astfel ca nu se intinde corespunzator.
Fenomenul este mai intalnit la opriri bruste.
La plecare, cureaua se aseaza pe fulii ( aici probabil scoate si un scartait ) si se intinde ca abia apoi sa transmita miscarea cand deja fulia fata se invarte iar cea spate sta.
Sigur ca o plecare brusca in aceste conditii determina si o patinare a curelei.
Am observat comportamentul asta la un Polaris de 800 care "smucea" fiecare plecare de pe loc din cauza ca nu intindea cureaua corect.
Edited by iusau, 26 July 2013 - 11:23 PM.
#13
Posted 26 July 2013 - 11:50 PM
Cand am vorbit de performante ma refeream la faptul ca nu s-a schimbat in rau felul de a se comporta ATV-ul, la accelerari, frana de motor, viteza maxima.
Dupa cum am spus, CVT-ul daca el nu functioneaza corect rupe curelele pe banda rulanta. Da cele de la producator vor rezista mai mult.
Legat de faptul ca o curea uzata iti poate creste viteza maxima nu o cred. Sa zicem ca pe ambreiajul secundar coboara mai mult cureaua, dar in acelasi timp pe ambreiajul primar nu mai urca pana sus. Deci raportul se pastreaza.
Uite sper ca nu e prea mult de citit, am strans aceste date din mai multe surse:
TRUCURI: SCHIMBAREA CURELEI CVT
Poate că nu acordăm prea multă atenţie curelei de variator a ATV-ului. Ar fi bine totuşi să o facem. Această curea poate însemna salvarea trenului de rulare. Dacă se întâmplă să se rupă pe traseu, rămânem blocaţi. Iată unul din motivele pentru care nu trebuie să conducem niciodată singuri.
Deşi curelele CVT de azi sunt mult mai puternice chiar decât cele de acum cinci ani, nu sunt chiar „nemuritoare”. Prin urmare, folosirea necorespunzătoare a ATV-ului poate cauza curelei de transmisie o uzură prematură.Primul semn de uzură este funcţionarea mai lentă a ATV-ului cu o dificultate tipică la accelerare. În timp ce cureaua continuă să se uzeze şi să devină mai subţire, cade în ambreiajul dublu. E ca şi cum ai încerca să pleci de pe loc cu viteza a doua. De asemenea, vei pierde din viteza maximă iar ATV-ul nu se va simţi la fel de agil ca şi înainte, răspunzând mai încet la accelerări.
CauzeExistă mai multe motive pentru care curelele se uzează. Curelele transferă putere datorită fricţiunii dintre curele şi discurile variatorului, iar aceasta este determinată de apăsarea laterală de pe curea. Când sistemul CVT trebuie să schimbe viteza în grabă, forţele de frecare în mecanismul însuşi de schimbare a vitezei pot îngreuna răspunsul prompt al componentelor, pierzând din presiune pentru o secundă şi făcând cureaua să se rotească şi să se uzeze mai repede.Componente aftermarket care reduc frecarea în mecanismul de schimbare a vitezei fac cureaua să alunece mai repede şi chiar să dubleze viaţa acesteia.Două din cauzele cele mai comune de cedare a curelei este împotmolirea ATV-ului şi folosirea marşarierului pentru a elibera vehiculul sau condusul la viteză mică cu treapta mare cuplată. De asemenea, nefolosirea treptei mici atunci când se ară sau când se trage o remorcă poate produce încălzirea curelei şi ruperea ei. Un ATV tipic cu transmisie manuală se va opri dacă nu există suficientă putere pentru a continua să meargă înainte, în timp ce la un sistem CVT cureaua va aluneca. Dacă simţi că îţi alunecă cureaua, cel mai probabil o poţi salva şi reuşeşti să ajungi cu bine acasă. Dacă nu o prinzi înainte de a ceda, cureaua va plesni sau se va rupe.Dacă sistemul CVT începe să rumege curele iar schimbarea vitezei este problematică, s-ar putea să ai probleme la motor. Astfel motorul se învârte ieşind din aliniere şi producând uzuri puternice curelei.
InspecţieCând vine vremea să înlocuieşti cureaua ATV-ului, este bine să ştii dinainte ce faci, pentru că sunt şanse să trebuiască să faci acelaşi lucru pe traseu. Dacă mergem în călătorii mai lungi cu oricare din ATV-urile noastre echipate cu CVT, luăm întotdeauna o curea de rezervă doar din acest motiv.Pe cât de des schimbi uleiul ATV-ului, tot atât de des ar trebui să inspectezi starea curelei de transmisie. Aceasta te va ajuta, de asemenea, să ai sculele potrivite la bord pentru acele călătorii lungi departe de camionetă sau de tabără.Conform manualului de service, când inspectezi cureaua trebuie să te uiţi după o lărgire excesivă, crăpături, eroziuni, locuri subţiri sau uzură.Uită-te după clepsidre (uzură circulară extremă în cel puţin un loc şi în ambele părţi ale curelei). Clepsidrele apar când trenul de rulare nu se mişcă, iar motorul angajează cureaua în continuu într-un singur loc, cum ar fi dacă laşi motorul pornit o perioadă lungă de timp fără să înaintezi. Curelele cu zone subţiate, arsuri, etc. ar trebui înlocuite pentru a elimina zgomotul, vibraţiile sau condusul nesigur.
ÎnlocuireCa să testezi dacă trebuie să-ţi înlocuieşti cureaua, apas-o în jos de la mijloc. Ar trebui să se îndoaie până la 2,5 centimetri. Dacă merge până la 5 ai nevoie de una nouă. Transmisiile cu frână de motor ca şi sistemul EBS de la Polaris sau CVT-ul de la Arctic Cat, Kawasaki şi Suzuki, care au ambreiaj separat pentru pornire, au nevoie de curele strânse fără nici un fel de slăbire ca să funcţioneze corect frâna de motor. Verifică manualul de utilizare ca să fii sigur. Schimbarea curelei CVT poate să-i bage în încurcătură pe începători, dar e simplu şi se poate realiza în câteva minute dacă ai cunoştinţele necesare.Polaris a fost primul fabricant de ATV-uri care a folosit sistemul CVT la scară largă şi toţi ceilalţi fabricanţi, cu excepţia celor de la Honda, i-au urmat exemplul. Pentru majoritatea înlocuirilor curelelor CVT de la un model la altul, procedeul este acelaşi, dar s-ar putea să existe diferenţe minore de la o maşină la alta. Aşa că întâi este recomandată consultarea manualului prima oară când realizăm această procedură pe propriul ATV. Sau, dacă avem un CF Moto 500, putem păstra articolul acesta la îndemână deoarece articolul de faţă face referire directă la acest model.
Primul pas: Se îndepărtează carena laterală dreaptă pentru a avea acces uşor la capacul variatorului.Pasul doi: Se îndepărtează acum şuruburile, păstrând capacul variatorului la locul său. La acest model toate sunt de aceeaşi mărime, aşa că nu trebuie să ţinem minte din ce gaură a ieşit fiecare şurub. Nu la fel stau lucrurile pe sistemele CVT ale altor fabricanţi.Pasul trei: Se dă jos capacul; Se desface piuliţa axului anterior şi se scoate platanul variatorului. Cureaua poate fi scoasă fără desfacerea acestuia, însă montarea celei noi este foarte dificilă datorită presiunii care o exercită variatorul.Pasul patru: Se învârte roata transmisiei înapoi, în timp ce scoatem cureaua pe deasupra roţii.Pasul cinci: Unele curele pot fi aşezate doar într-o singură direcţie. Aşa că trebuie să ne asigurăm că, atunci când instalăm sau înlocuim cureaua, logo-ul sau numărul de înregistrare poate fi citit cu uşurinţă şi fiind îndreptată corect înainte de instalare.Pasul şase: După ce am aşezat cureaua pe roata din spate, încercăm introducerea ei cât mai adânc între platanele variatorului, pentru a oferi cât mai mult spaţiu pentru partea din faţă. Trebuie să ne asigurăm că maşina este pe neutru, pentru că va face acest pas mult mai uşor. A nu se folosi nici un fel de lubrifiant pentru cureaua transmisiei.Pasul şapte: Se monteaza platanul variatorului din faţă şi se strânge piuliţa.Pasul opt: Se pune capacul variatorului la loc şi alte părţi ale caroseriei.
#14
Posted 17 September 2023 - 02:41 PM
Detin un Kymco maxxer 450 i din 2013, 30 cp...oare ma puteti sprijinii cu un sfat?
Problema este ca, am schimbat 2 curele de variator, in mai putin de 100 km facuti in condiții normale, fara off-road extrem!Aveti idee de ce se tot rup? Ideea e ca nu se rupe de tot, doar zimtii(dintii) din partea de interior a curelei!
Va mulțumesc!
Attached Files
Edited by Pirvu Eduard, 17 September 2023 - 02:52 PM.
#15
Posted 18 September 2023 - 09:47 AM
sigur ai montat cureaua specifica modelului tau?