Salut, hai că mă bag și eu în polemică ...
Diversitatea tipologică a remorcilor este foarte mare tocmai pentru a răspunde necesităților foarte diverse ale utilizatorilor. Ele sunt adaptate sau construite astfel ca să poată fi omologate în conformitate cu legislația și regulamentele de aplicarea a acestora.
Legislația occidentală a fost întotdeauna mai elastică sau mai atotcuprinzătoare în această direcție, iar cea est europeană mai rigidă. Nu trebuie să înțelegem că în vest ea este mai permisivă, nu, ea este în general riguros concepută și aplicată doar că are în vedere o acoperire mai largă a situațiilor posibile de utilizare de aceea o să vă surprind probabil pe mulți cu niște ”detalii de nișă” destul de interesante.
Adaptarea legislației de la noi la cea occidentală s-a făcut punctual și cuprinde categoria BE, știți de ce ? Pentru că aveai de exemplu o mașină încadrabilă în categorie având MMA de 3500kg, dar practic tu nu puteai să tragi după tine nici măcar o roabă pentru că erai în culpă. Ce s-a ”inventat” atunci ?
Ți s-a permis să poți tracta o remorcă ușoară (max. 750kg - categoria de vehicule O1) și s-a notat în categoria de permise BE=ansamblu format dintr-o mașină pe care o poți conduce cu B + acea remorcă, deci aritmetica îți spune că limita categoriei este 3500+750=4250kg, simplu nu ?
Cum interpretăm și cum procedăm la tractarea unei remorci cu autoturismul propriu ?
Ne uităm în CIV și aflăm MMA maxim al remorcii pe care avem voie să o tractăm cu sistem de frânare și fără astfel ca să respecta limitele impuse după care verificăm și încadrarea în limitele categoriilor pe care le avem înscrise în permis, B (3500kg.) sau BE (4250kg.).
Despre remorcile ”ciudate” care au MMA mici și sistem de frânare pot să vă spun că nu sunt atât de ciudate dacă analizăm necesitățile reale pe care le avem și posibilitățile de tractare legale înscrise în CIV. Ele există în fabricație curentă în occident și se fac la comandă în România, dar te cam costă omologarea pe care și-o asumă producătorul, dar ți-o decontează ție.
Exemplu:
Un PEUGEOT 307 SUW, 1,6 benzină, are înscris în CIV că are voie să tracteze o remorcă având MMA 680kg. fără sistem de frânare și 1100kg. cu sistem de frânare.
În cazul în care doresc să utilizez o remorcă simplă având dimensiunile cele mai obișnuite 200x120x30 calată pe necesitățile mele, constat că este încadrată curent la 750kg. , ceea ce eu nu am voie să trag după mine pentru că nu are frâne!
Ce pot să fac ?
Mă duc la autoritatea care o detarează (RAR - ceea ce am înțeles că este puțin cam complicat și scump la noi) sau cumpăr o remorcă echipată cu sistem de frânare.
În lumea occidentală se construiesc remorci astfel omologate, mai rar de găsit la mâna a doua, adică o să găsiți fără frâne la 500/600/680/750 tocmai în acest scop sau găsiți cu frâne la 750kg (cea mai mică) 800/850/900/1000kg tocmai ca mașini mai mici să le poată tracta legal și să aibă și anumite dimensiuni gabaritice mai de doamne ajută.
Pentru noi cei interesați de a tracta o remorcă pe care se află 1, 2 sau 3 jucării trebuie să avem în vedere un calcul de greutate în medie de 400kg/ATV ceea ce înseamnă că avem situația de a trage după noi greutăți minime de 500kg/1300/2000kg. (MMA minimală). Asta înseamnă că în general trebuie să avem în vedere autoturisme mai grele sau, atenție, la aceeași mașină (caroserie) dar dotată cu motor mai mare sau cu tracțiune integrală îndeosebi, limita MMA tractabilă crește. Este un avantaj care de cele mai multe ori nu te scoate din categorie.