Am deschis acest topic in care am selectat cateva informatii foarte utile prezentate de colegul nostru danutlupu in cadrul unor discutii de pe acest forum.
Le-am selectat si prezentat aici tocmai din dorinta de a fi mai usor accesibile si a nu se pierde informatia.
Repet : toate "drepturile de autor" ii revin in exclusivitate colegului danutlupu, caruia ii si multumim cu aceasta ocazie !
Le gasesti doar in magazinele specializate de vopsele auto, exclus in magazine de bricolaj. Sunt multi producatori care au game complete de produse (pachete) ce difera la calitate si evident pret si cand e vorba de detalii si perfectiune se cauta sa mergi pe aceeasi gama a producatorului ca sa eviti riscuri de incompatibilitate. Asta se traduce prin reactia chimica a unui produs cu solventul altui produs aplicat inainte sau dupa el, reactie care duce la exfolieri.
Produsele profesionale au in compozitia lor substanta uscata ce are cu un anumit rol care e dizolvata de solvent si care se transfera pe produsul final cu ajutorul jetului de aer comprimat; solventul se evapora si substanta ramane pe produs si isi face treaba. Peste ea vine la timpul potrivit alta substanta care se leaga chimic de prima si isi face si ea treaba ei. Sprayul 3 in 1 are cate putin din toate substantele astea, mult aer comprimat, ceva solvent si o gramada de liant care sa le tine impreuna pe toate, ceva de genul bors + mamaliga cu branza si friptura + tarta cu inghetata, combinate toate si legate cu gelatina. Delicios nu ?
Ce rol au fiecare:
1. Grund, sigilant sau primer. E primul strat ce se da pe suprafata pregatita, adera cel mai bine la ea si o inchide chimic si mecanic fata de alte straturi, e stratul care formeaza bariera de protectie. Produsul are intaritor iar suprafata trebuie sa fie perfect curatata si degresata, se dau 1 sau 2 maini (f de specificatii) cu timp de aerare sa se evapore solventul.
2. Chit cu intaritor. Se da dupa grund si nu direct pe metal cum fac multi pentru ca e higroscopic si trebuie izolat, are rol de a umple imperfectiunile mai mari. Dupa intarire se slefuieste cu grija sa nu se strice stratul de grund. Se folosesc granulatii de la 240-400 pe uscat si 600-1000 pe ud
3. Fuller. Este tot cu intaritor si are rolul de a finisa suprafata dupa chit daca e o lucrare cu pretentii sau sunt suprafete mari plane (la masini). Se slefuieste cu abraziv 600-800 uscat si 800-1500 ud.
4. Vopsea. In general e simpla dar sunt si cu intaritor, contine doar pigment si solvent, este doar de aspect si nu ofera nicio protectie.
5. Lac. Produs cu intaritor, este bariera finala si cea mai rezistenta. Se dau 2 maini de obicei si abia aici conteaza mana vopsitorului pentru aspectul final.
In acest sistem rezistenta finala a vopsirii va fi mare, la fel ca la masini. Pentru ca sunt produse 2 K poti sa prepari cat ai nevoie, de obicei se gasesc la cutii de 1 L si mai mari cu intaritorul aferent iar chiturile la cutii de 200 ml, per total produsele la spray sunt mai scumpe raportat la cantitate, de calitate nici nu putem discuta. Foarte important e cat de curat se lucreaza si cum se degreseaza suprafete dupa fiecare operatiune, timpii de aerare dupa aplicare.
Ca si producatori locali pentru inceput ar fi Policolor cu gama Klar si cei de la Sinto, au produse decente la preturi mici, sunt multe service-uri care lucreaza cu ei, dar repet sunt doar decente si nu exceleaza. Mai sus ca producatori pe care i-am incercat si au produse bune ar fi Valspar cu gama DeBeer Refinish 500 si 900, Axalta cu Dupont Refinish si Sikkens.
Daca e sa vorbim de scule si pistoale, incepem un capitol dureros financiar vorbind, pentru ca un pistol bun e 250-700 EUR, unu mediu + 100 EUR, cele de vopsit caruta cam 200 RON, sub baremul asta nu merita sa te uiti la ele. Eu am invatat pe pielea mea sperand sa gasesc unu ieftin si bun, dar nu exista asa ca dupa cateva luni le-am adunat pe astea, dar de lucrat lucrez doar cu alea bune ca rezultatele difera.
La fuller si grunduri se folosesc cele cu duze de 1.8-2.0 mm, vopsea 1,3-1,4 mm si lac 1,2-1,4 mm. Ai putea face un rabat sa folosesti unul comun de 1,3 mm sa zicem doar la lac si vopsea, dar dupa fiecare vopsire trebuie spalat si mai bine decat in mod normal sa nu iasa lacul colorat.