Bujiile Iridium
#1
Posted 22 November 2006 - 02:09 PM
Avansul tehnologic recent in tehnologiile de fabricare a bujiilor a facut posibila folosirea Iridiumului - un metal pretios extrem de dur - pentru producerea electrozilor. Tehnologii bazate pe laser sunt folosite pentru sudarea electrozilor din iridium de bujii, atat de catre Denso, cat si de catre NGK. Este foarte clar ca bujiile nu pot mari puterea motoarelor, dar o scanteie mai eficienta poate da o ardere mai buna, generand performanta, dar si scaderea costurilor. O scanteie slaba sau o bujie proasta va reduce eficienta arderii. Bujiile cu electrod din iridium produc o scanteie mult mai puternica.
01.jpg 27.81KB 134 downloads - electrod din iridium, Denso.
Proprietatile notabile ale iridiumului sunt punctul de topire, de aproximativ 2450 grade Celsius, mult mai ridicat decat cel al platinei, si duritatea sa, de aproximativ 8 ori mai mare decat cea a platinei. In tabelul de mai jos aveti o comparatie intre caracteristicile iridiumului si cele ale altor metale pretioase sau semipretioase folosite in mod curent la producerea de bujii.
02.jpg 20.16KB 155 downloads
Acum exista doi mari producatori de bujii iridium in lume, NGK si Denso. NGK produce bujii in seria Iridium IX, iar Denso in seria Iridium Power Plug. Amandoi produc bujii de foarte buna calitate, ce folosesc tehnologii laser si tehnici de productie perfectionate de-a lungul multor ani, avand o foarte buna istorie in design-ul si producerea de bujii. Amandoi produc bujii iridium OEM, instalate de producatorii de autovehicule inca din fabrica, si recomandate ulterior, avand electrodul central din iridium si cel de masa placat cu platina. Pentru autovehiculele dotate din fabrica cu bujii iridium OEM castigul este foarte mic daca acestea sunt inlocuite cu Iridium IX sau Iridium Power Plug. Champion produc bujii Iridium pentru motoare industriale mari de ceva timp, dar inca nu au lansat o serie pentru autovehicule.
Avantajele bujiilor Iridium
Datorita proprietatilor iridiumului, electrodul central poate fi fabricat la un diametru mult mai mic fata de cele din platina, aur, aur-palladium sau cupru-nichel fara a afecta durata de viata. Diferenta de potential este mai concentrata pe varful electrodului din iridium, deci pentru producerea arcului voltaic este necesar un voltaj mult mai mic - acesta poate fi chiar si cu 5.000 de volti mai mic decat la o bujie standard. Aprinderea este imbunatatita si sistemul de aprindere este mai putin suprasolicitat. Beneficiile imbunatatirii aprinderii si arderii includ un consum mai mic de combustibil, o crestere a puterii la acceleratie si mai ales un raspuns mai bun la accelerare.
NGK Iridium IX
Durata de viata pentru unele bujii iridium OEM poate fi de chiar de 200.000 de kilometri, cu o scadere de performanta minima in acest interval. Bujiile NGK Iridium IX au electrodul central terminat cu un varf din iridium cu diametrul de 0,6 milimetri. NGK afirma ca acesta ofera balansul optim intre performanta si durata de viata. Durata de viata a bujiei poate fi de 100.000 de kilometri pentru masini cu motoare aspirate normal si 30.000 de kilometri pentru motoarele de motociclete.
03.jpg 10.16KB 88 downloads
Denso Iridium Power
Detaliile constructive pentru bujiile NGK si Denso sunt in general similare, marea diferenta este ca Denso foloseste un electrod din iridium mai mic, de 0,4 milimetri. Aceasta inseamna ca voltajul necesar aparitiei arcului voltaic este si mai mic. Bujiile Denso folosesc un electrod de masa cu un profil "U" care conform declaratiilor produce o scanteie localizata ce imbunatateste combustia. Teoretic toate beneficiile bujiilor NGK Iridium sunt imbunatatite la bujiile Denso, cu exceptia duratei de viata. Diametrul mai mic al electrodului central al bujiilor Denso are ca rezultat o uzura mai mica este necesara pentru a sfarsi durata de viata a bujiei.
04.gif 18.75KB 517 downloads
Articolul este tradus si adaptat din engleza, de pe site-ul SparkPlugs.
#2
Posted 22 November 2006 - 05:29 PM
Se simte ca e putin mai nervos la acceleratie, raspunde putin mai repede. Oricum la noi o parte din raspuns se pierde din cauza CVT-ului, dar motorul se aude altfel cand bagi mana in gaz .
Cine mai are iridium? Cine isi mai ia iridium? Ca sa avem ce comenta .
#3
Posted 18 December 2006 - 03:51 PM
Unde gasesc tabelul cu echivalente ?
#4
Posted 18 December 2006 - 05:59 PM
#5
Posted 18 January 2007 - 05:39 PM
#6
Posted 18 January 2007 - 08:33 PM
#7
Posted 18 January 2007 - 11:05 PM
Daca nu gasiti bujii NGK IRIDIUM in magazin puteti sa le comandati pe Louis, eu de acolo am luat.
#8
Posted 19 January 2007 - 01:10 AM
#9
Posted 25 January 2007 - 12:10 PM
Gasiti la www.mastertuner.ro
#10
Posted 25 January 2007 - 12:27 PM
Se simte ca e putin mai nervos la acceleratie, raspunde putin mai repede. Oricum la noi o parte din raspuns se pierde din cauza CVT-ului, dar motorul se aude altfel cand bagi mana in gaz .
Cine mai are iridium? Cine isi mai ia iridium? Ca sa avem ce comenta .
Am schimbat si eu bujia veche cu NGK DR8EIX.De pornit,porneste la fel la rece,adica prost .Insa odata pornit,motorul suna altfel,parca merge mai rotund.
#11
Posted 25 January 2007 - 10:14 PM
si al meu la fel, da' cu autosugestie
#12
Posted 26 January 2007 - 12:09 AM
#13
Posted 27 January 2007 - 11:05 AM
#14
Posted 30 January 2007 - 02:37 AM
Asta asa este.
#16
Posted 31 January 2009 - 05:56 PM
eu detin o bujie cu iridiu(care inca nu e montata)pt un Szki LTZ 400
am sa o montez o data cu kitul de putere pe care am de gand sa-l instalez(saptamana viitoare),adica toba(leo vince)si filtru sport de aer
am sa fac o comparatie la performante si am sa va tin la curent
bafta
#17
Posted 31 January 2009 - 05:57 PM
eu detin o bujie cu iridiu(care inca nu e montata)pt un Szki LTZ 400
am sa o montez o data cu kitul de putere pe care am de gand sa-l instalez(saptamana viitoare),adica toba(leo vince)si filtru sport de aer
am sa fac o comparatie la performante si am sa va tin la curent
bafta
mentionez ca bujia a costat 79 Ron
am achizitionat-o de la un magazin specializat motto de la noi din oras si a fost livrata in 3 zile
SUPER OK,parerea mea
#18
Posted 27 April 2009 - 11:22 AM
eu detin o bujie cu iridiu(care inca nu e montata)pt un Szki LTZ 400
am sa o montez o data cu kitul de putere pe care am de gand sa-l instalez(saptamana viitoare),adica toba(leo vince)si filtru sport de aer
am sa fac o comparatie la performante si am sa va tin la curent
bafta
Explica-mi si mie te rog cu cat o sa iti creasca puterea un astfel de kit si cat te-a costat? Am de gand sa imi pun si eu pe Etonul meu de 250 de care sunt multumit insa as vrea un pic mai multa vana....
Mersi
#19
Posted 27 April 2009 - 11:45 AM
Mersi
sal
pretul o fost pe la 70 de Ron
putere nu simti ca si crestere
simti insa mototrul ca functioneaza mai rotund si porneste mai usor la rece
la 250 de cm nu stiu cum ai putea sa faci sa ii maresti simtitor putere,eventual un filtru aer sport+o evacuare
spor si iesiri placute
#20
Posted 27 April 2009 - 11:47 AM
in timp insa vei ramne doar cu satisfactia sunetului placut din toba..............))
ca idee daca iti pui un kit de putere nu uita,neaparat sa regleze cineva carburatia
spor