Jump to content



Photo

Gume After Market - Ce-i Prea Mult Strica?


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 elian

elian

    Experimentat

  • Members
  • PipPipPip
  • 190 posts
  • Nume real:Eli
  • Telefon:VDF
  • Marca ATV:retired
  • Numar ATV:n/a

Posted 30 December 2008 - 08:57 PM

Hop si eu cu un subiect de 'barfa' pe care nu l-am regasit pana acum pe forum insa il consider interesant si util de adresat...

Studiu de caz, asadar. Am un KQ 450 de 37 CP, echipat de producator cu Maxxis-uri pe fata 25x8x12, spate 25x10x12. Constient de aptitudinile mai degraba moderate ale 'incaltarilor' curente, ma gandesc sa negustoresc un set de anvelope mai acatarii, cu aportul carora sa pun la sol intreg potentialul calutului meu japanese.

Ce sa fie, ce sa fie? Nu cumva ce e prea mult strica?

1. Gume pe 26 in loc de echiparea de fabrica pe 25. Asta mi se pare riscant, o miscare cu efect de bumerang. Vrei performante superioare insa 'sari' din ceea ce a gandit producatorul si faci mai mult rau: uzuri neavenite in articulatii, suprasolicitarea transmisiei si nu in ultimul rand reducerea performantelor motorului...

2. Gume cu un profil agresiv. Aici intrevad 2 riscuri. Unu, aceste anvelope sunt mai grele, sensibil mai grele decat echiparea stock. Ma intorc la pct. 1, nu cumva un cauciuc mai greu ajunge sa iti faca rau in loc de bine - atat ca performante cat si ca stare de 'sanatate' a componentelor atv-ului? Doi, un astfel de profil incisiv nu cumva impacteaza negativ manevrabilitatea atv-ului, transformand ghidonul intr-un dusman, imprevizibil si ostil, dispus sa ti se smulga din maini exact la momentul nepotrivit?

Astept cu interes maxim parerile voastre, ale celor harsiti si care au trecut deja prin dilemele mele... Ca punct final, va marturisesc ca ma bate gandul la un set de Carlisle Mud Wolf pe 25 - mai intai pe spate si apoi si pe fata. Cum vi se pare, nu e prea mult pentru japoneza mea ceva mai manierata?
  • 0

#2 elian

elian

    Experimentat

  • Members
  • PipPipPip
  • 190 posts
  • Nume real:Eli
  • Telefon:VDF
  • Marca ATV:retired
  • Numar ATV:n/a

Posted 07 January 2009 - 02:27 AM

Vad ca parerile si opiniile intarzie sa apara. Intre timp am mai citit eu pe net. Concluzia? Sunt tot mai temator. Am intalnit in mai toate review-urile (atvtv, atvrider etc.) urmatoarele puncte de vedere:
1. anvelopele stock (in State Dunlop, in cazul meu Maxxis) sunt mediocre. OK la un gratar dar cam atat. Efort, teren greu, longevitate, pas!
2. anvelopele after market prezinta 2 riscuri: A) sunt grele si taie din puterea motorului si cool.gif profilul agresiv face directia de kq, oricum imprevizibila la limita, si mai nervoasa.
Asadar, sunt in bezna. MudWolf imi place dar e si foarte greu si foarte agresiv, BigHorn nu este ceea ce caut...
Ce spuneti de Carlisle ACT? Sunt sensibil mai usoare, constructie radial si au un profil mai ponderat.
ITP? MudLite XTR mi se par fabuloase, atata doar ca nu aduce nimeni in Romania...
Pls hlp.
  • 0

#3 Norian

Norian

    ATV-ist veteran

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,026 posts
  • Nume real:...
  • Telefon:...
  • Marca ATV:...

Posted 07 January 2009 - 11:08 AM

Referitor la subiectul gumelor aftermarket, sunt oarecum dezamagit de lipsa de discutii de pe forum.

Avand in vedere ca pana la urma "potenta" in teren a unui ATV sta mare parte in gumele pe care le are, eu zic ca subiectul merita dezbatut mai in detaliu.

Din punctul meu de vedere, subiectul s-ar sparge in 2 parti distincte:

1- Gumele Stock. Cat de slabe sunt, cand si de ce merita schimbate ?
2- Gume aftermarket. Cum le alegem si care sunt criteriile de care tinem cont ? Buget ?

1. Gume stock. Din ce am vazut pana acum, o buna parte din ATV vin cu gume slabe.
Suzi si Kawa vin mare parte cu niste Dunlopuri foarte slabe. Pneul are doar 2 ply-uri ceea ce il face sensibil la taieturi/impunsaturi. In teren pneul se vrea un all-rounder, dar e foarte limitat dpdv al noroiului si inclinatiilor laterale.
Ale mele la 1,300km cele de pe spate sunt cam 50% uzate si nu mai fac fata. Pe zapada in 2x4 abia pleaca din loc, iar la viteza aluneca foarte mult sideways. In noroi fara 4x4 nu am nici o sansa, nici la chestii minore.
Interesant este ca la un traseu, un Linhai cu gume stock (Duro Excavator) s-a comportat mult mai bine ca al meu cu pneuri uzate, in ciuda surplusului de putere de care dispuneam. Unde eu dadeam din roti in gol, el trecea lejer.

Nota bene pentru Bombardier. Din ce am vazut Outlanderele vin echipate cu Carlisle ACT XLR, care sunt unele din cele mai bune pneuri all-rounder, asta daca ne luam dupa review-uri.

Euronautica aduce minunatul ACT XLR la fabulosul pret de 155E/buc ohmy.gif

2. Gume Aftermarket:
Aici vad ca pe forum, sunt 2 curente: Maxxis BH si Carlisle MudWolf, declinate in variante de 25' si 26. Totusi vorbim de gume de cel putin 140E/bucata.
Daca trecem peste aspectul pret, ajungem la cateva aspecte care vad ca sunt neglijate:
a. masa gumei:
O guma stock Dunlop are in jur de 7-8kg greutate. Lejeritatea ei e data de existenta a doar 2 ply, cu minusul evident la rezistenta. BH sau MW de 6 ply din cate stiu au in jur de 13-16kg, deci dublul unei gume stock.
Un factor pe care il consider important este noroiul: cand guma are profilul plin de noroi, greutatea rotii se poate dubla, chiar tripla daca se merge in noroi clisos. Worst case scenario, o guma ajunge sa cantareasca 50kg la care se adauga tara proprie a jentii
Ok, asta creste foarte mult masa nesuspendata a ATV, consecintele directe fiind "chinuiala" motorului ca sa invarta cele 4 roti. "Chinuiala"de fapt se manifesta in cureaua CVT (prima expusa efortului), cardanelor si planetarelor. Apoi mai apare uzura elementelor de directie: bucsi, bielete, etc...
Nu in ultimul rand riderii profesionisti critica handlingul ATV echipate cu gume extrem de agresive (profil adanc, greutate mare)

Mai jos e un exemplu de la un review de KQ:
"As for traction in the mud, the specially designed light weight Dunlop tires worked ok, but lacked in lateral traction pushing a bit in the corners. There was one 450 that had ITP tires and wheels on it that didn’t push like the one with the stock tires and wheels but the extra traction and rotating weight noticeably bogged down the motor over the light weight stock radial tires."


Bun...si atunci ce facem ? Care e solutia?

Cum alegem o guma buna?
Din ce zic unii si altii pe net, alegerea trebuie sa fie in stransa legatura cu modul de exploatare al ATV. Tipul de teren pe care circuli e hotarator, la fel si gradul de "extrem"pe care il vrei.
Sa-ti iei MW dar sa mergi doar pe forestier...e inutil
La fel cum sa incerci extrem cu gume stock e inutil

Ideale pentru multi, intre care ma numar si eu, ar fi gumele ATR- all terrain. Bunute pe fiecare tip de teren, dar nu poti face extrem cu ele, intrucat nu exceleaza pe niciun teren.
Din ce ofera importatorii azi, m-am uitat la Carlisle ACT si Maxxis ALL Track. Pretul, e totusi devastator. 150E/buc pentru oricare din ele. Ma rog, poate pentru unii pretul nu conteaza, atunci astea sunt o buna alegere, dar eu prefer sa raman sub limita psihologica de 100E/guma

Mai raman producatorii mai ieftini, cu produse USA: Duro si Kenda
Mi s-a parut interesant Duro Buffalo, dar la 16kg/buc conform motobom, mi se pare prea greu pentru ce vreau eu.
Bun pare si Duro PowerGrip, aproape identic ca profil cu BH, la doar 100E/buc. Totusi, 6ply, foarte greu conform celor care il au.

De la Kenda am gasit 2 profile: Baja Trax si Super Traction, ambele in jur de 80-90E.
Personal am comandat 2 Baja Trax pe motiv ca:
1- sunt foarte usoare(10,5kg)
2- guma e recomandata pentru noroi, zapada si mediu alunecos
3- profilul e in V cu extrenmitatile foarte deschise ceea ce ar trebui sa duca la o curatare rapida
4- 4ply. Compormisul intre duritatea celor de 6ply si sensibilitatea celor 2ply

De Super Traction (4ply) nimeni nu a stiut nimic, n-am gasit nimic pe review-uri, asa ca nu am insistat. Poate fi totusi o guma buna. Profilul asimetric cu blocuri mari ar trebui sa se curete frumos...

In sfarsit. Daca altii au alte pareri/experiente, rog postati. Ideea ar fi ca oricine sa poate sa-si aleaga o guma buna pentru nevoile lui, caci mai devreme sau mai tarziu toti avem nevoie sa le schimbam.

Edited by Norian, 07 January 2009 - 11:10 AM.

  • 0

#4 elian

elian

    Experimentat

  • Members
  • PipPipPip
  • 190 posts
  • Nume real:Eli
  • Telefon:VDF
  • Marca ATV:retired
  • Numar ATV:n/a

Posted 07 January 2009 - 12:43 PM

Nor, te inteleg si te aprob. E foame mare de informatii din partea celor care vor sa faca o alegere in cunostinta de cauza, avizata si documentata. Cu alte cuvinte, experienta 'batranilor' forumului este priceless si trebuie incurajata raspandirea acesteia catre masele nestiutoare tongue.gif . In general, pe net gasesti poza anvelopei, dimensiunile si pretul. Orice altceva este un bonus nesperat. Daca ii contactezi pe dealeri, o parte vor incerca sa te impinga catre produsul cel mai scump / mai performant / mai asa si pe dincolo, desi poate nu asta cauti.
Acuma, ca MW si BH sunt alegerea predilecta a 99.9% dintre propritarii de ATV de la noi, ce sa spun? Atevitul este un hobby premium iar cei care si-au deschis inima catre el cu siguranta doresc sa ii ofere 'copilului' tot ce e mai bun. In cazul acestei discutii, anvelope de peste 100 eur.
Ghidusia este ca si eu vreau tot ce e mai bun, insa vreau sa ma asigur ca fac alegerea corecta. Stii cum e, drumul spre iad e pavat cu bune intentii... Nu am gasit argumentele pentru a ma incalta cu d'alde BH / MW ci mai degraba indemnuri la prudenta intr-o asemenea trecere oem -> after market.
  • 0




Vanzari ATV ATV Linhai ATV CF Moto