Probabil că un mecanic de service ar putea să-ți explice mai bine ca mine, dar încerc.
Principiul de funcționare al cuplajelor antrenate de variatoare continue de turații este, ca și în cazul cutiilor de viteze, menținerea funcționării în sarcină astfel ca puterea și cuplul disponibile la axul motorului să fie transmise în modul cel mai favorabil către roțile motrice.
Cum se poate face acest lucru ?
Menținând motorul la turații de funcționare în apropierea punctului în care are cuplul motor maxim !
Ai văzut în mod sigur că valoarea cuplului maxim pentru acest motor se atinge la valoarea de 5500 rot/min (din fișa tehnică). Ce-i de făcut atunci ? Simplu, prin dimensionarea rolelor variatorului, a arcurilor și contragreutățile ambreiajului se setează toate punctele de funcționare determinante ale cuplajului astfel ca să se obțină raporturi de transmisie favorabile în sarcină astfel ca transmiterea cuplului la roată să fie cât mai eficientă, deci să avem o funcționare cât mai îndelungată în jurul acestei valori (5500 rot/min).
O să prezint grafic trei situații de funcționare.
Prima este atunci când ansamblul funcționează la turația de relanti. Avem o turație la axul motor w1 în plaja valorilor 1100-1500 rot/min, o turație a ansamblului ambreiajului w2 de aprox 300-400 rot/min, astfel ca ambreiajul centrifugal să fie antrenat, dar să nu cupleze astfel că turația transmisă w3 spre cutia reductorului să fie zero.
A doua situație este atunci când se mărește turația axului motor w1 pănă în jurul valorii de 2000 rot/min astfel că w2 devine aprox. 550-650 rot/min, moment în care ambreiajul centrifugal va cupla și va antrena axul care intră în cutia de viteze (cu două trepte înainte și o treaptă de mers înapoi). În acel moment ATV-ul se pune în mișcare dar nu avem un cuplu optim !
A treia situație se întâlnește în punctul în care rolele variatorului vor determina deplasarea curelei astfel ca raportul dintre diametrele de așezare formate pe flanșele variatorului și cele ale ansamblului ambreiajului să determine viteze unghiulare cât mai mari pentru axul cutiei de viteze. În cazul tău ai observat că acest fenomen începe undeva la 4000 rot/min, nu este prea târziu având în vedere valoarea turației motorului pentru cuplu maxim (5500 rot/min). Probabil ești tentat să compari turațiile de funcționare cu cele ale unui autoturism cu care probabil ești mai familiarizat, iar dacă-i vorba despre un diesel ...
De aici nu mai apar puncte de funcționare distincte ci raporturi de transmisie determinate de echilibrarea cuplului motor cu sarcina (dificultatea traseului: pantă, noroi, etc.).
Despre echiparea cu role calculate pentru diferite tipuri de utilizare (grea, normală/agrement și sport) și unghiul de așezare a curelei pe variator există o adevărată pologhie și nu cred că-i cazul să o disecăm dar se poate reține că pentru cele trei moduri de utilizare se întâlnesc role cu gramaje diferite codate ca atare pe culori:
· rolele ușoare pentru utilizări utilitare;
· rolele medii pentru agrement;
· rolele grele pentru comportament sportiv (utilizabile mai ales pentru motoarele cu ceva vână în ele).