A fost o discutie recenta pe acest forum in legatura cu omologarea Euro4 si T3 specifica modelelor de ATV incepand din 2017.
Mai jos aveti un material care sper sa fie lamuritor. Ma folosesc de un topic distinct, ca sa fie usor de identificat de cei interesati. Material care va fi la indemana tuturor si pe noul site ATVROM pe care-l vom lansa curand.
"Se cunoaste deja faptul ca dupa 1 ianuarie 2017 au intrat in vigoare normele europene care stabilesc anumite reglementari, diferite fata de pana acum, in privinta motocicletelor, mopedelor, vehiculelor de tip ATV si UTV (sau side-by-side). Potrivit acestor reglementari, toate vehiculele motorizate cu doua sau trei roti, dar si cele de tip ATV/UTV, vor trebui sa respecte anumite norme de constructie, pentru a fi comercializate.
Principalele masuri obligatorii legate de conformitatea la Euro4, potrivit Regulamentului (UE) nr. 168/2013 – omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri se refera la:
- dotarea cu sistem de franare ABS a vehiculelor cu doua sau trei roti, dar si cele de tip ATV, atunci cand motoarele lor sunt mai mari de 125cc; pentru cele cu cilindree sub 125cc, e necesara echiparea obligatorie cu sistem de franare combinat – CBS
- dotarea standard cu lumini legate automat la contact, astfel ca acestea sa fie aprinse permanent, cat motorul este pornit
- motoarele trebuie sa indeplineasca anumite standarde de emisii si zgomot, fiind obligatorie dotarea cu catalizatorii responsabili de a tine nivelul de emisii sub cel prevazut si sistemul de evacuare de asemenea fiind obligatoriu dotat cu amortizoare de sunet.
- dotarea obligatorie a vehiculelor de tip ATV/UTV cu diferentiale blocabile, atat pe fata, cat si pe spate.
- instalarea unui limitator de viteza, pe cat posibil din fabrica.
Potrivit Directivei 2007/46/CE, categoria T3 inseamna: - tractoare cu roti, a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 40 km/h, iar masa proprie este mai mica sau egala cu 600 kg.
Atunci cand producatorul isi are vehiculul ce respecta un set cuprinzator de cerinte, acesta poate fi comercializat pe piata UE. In consecinta, producatorul va emite un certificat de conformitate pentru fiecare vehicul, in baza caruia proprietarul isi va inmatricula vehiculul respectiv.
In plan practic, cu toate derogarile (desi sunt mult mai multe motive), unii dintre producatori au gasit varianta dubla a omologarii vehiculelor din lineup, adica omologare conform Euro4 sau omologarea T3, dar si varianta simpla, ori omologare Euro4, ori omologare T3. Bunaoara, Arctic Cat si-a “dublat” aproape tot lineup-ul 2017 atat cu modele Euro4 compatibile, cat si cu modele omologabile T3.
Ce inseamna asta? Producatorul, ca orice comerciant, estimeaza costurile ce implica adaptarea unui model unor cerinte si rentabilitatea pe piata, apoi decide daca pastreaza modelul respectiv in forma de pana acum, considerandu-l omologabil T3 sau daca poate adapta modelul conform cerintelor mentionate mai sus, caz in care poate fi omologat Euro4. Iar in unele cazuri, iese pe piata cu modelul in cele doua variante.
Ce inseamna concret pentru cel care isi achizitioneaza un vehicul tip ATV/UTV acest lucru?
1. Atentie! Trebuie inteles ca exista modele inmatriculabile si modele neinmatriculabile; in cazul modelelor inmatriculabile, acestea au omologare T3 sau Euro4, pe cand modelele neinmatriculabile (in general acelea pentru competitii sportive), nu au nevoie de o anume omologare, nefiind destinate in general circulatiei pe drumurile publice
2. In primul rand, un model al unui producator poate exista fie intr-o forma, fie in alta, fie in ambele versiuni;
2.1 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil Euro4, acesta va trebui sa fie dotat cu diferential blocabil, cu motor cu catalizator, cu lumini care functioneaza permanent cat functioneaza motorul
2.2 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil T3, acestea pot sa lipseasca, insa e nevoie ca acest model sa fie mai mic sau egal cu 600 kg si sa aiba limitator de viteza
2.3 atunci cand producatorul va lansa modelul in ambele variante de omologare, cumparatorul va avea drept de optiune in functie de dorintele sale si nu i se va putea impune una dintre variante de catre dealer/distribuitor
3. Ambele versiuni se inmatriculeaza, diferenta fiind ca modelul cu Euro4 va fi inmatriculat la politie si va primi numere negre, in timp ce modelul omologat T3 se va inmatricula la primaria din raza teritoriala a domiciliului proprietarului si acesta va obtine numere galbene (de fapt, tot negre, dar pe fond galben).
4. In mod logic, tot ceea ce depaseste 600 kg si are viteza superioara, poate fi inmatriculat numai daca este conform cu normele Euro4.
5. In privinta circulatiei pe drumurile publice nu exista restrictii suplimentare fata de pana in acest moment, continuand sa fie interzis accesul ATV-urilor si UTV-urilor pe autostrazi (deoarece exista niste conditii speciale, pe care marea majoritate a acestor vehicule nu le indeplinesc). "